SGP
SGP: laat school kiezen voor maatschappelijke stage
De SGP is tegenstander van een verplichte maatschappelijke stage.
Scholen moet vooral de mogelijkheid geboden worden voor de stage te
kiezen. Om dit te regelen heeft SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf een
amendement ingediend.
---
Plenair â Maatschappelijke stage
Elbert Dijkgraaf (SGP)
19 april 2011
MdV! Stoppen met roken is een lastige klus. Ondanks het gevoel dat
roken eigenlijk slecht is, blijkt het moeilijk er daadwerkelijk afstand
van te nemen. Na de beslissing om te stoppen wordt ten afscheid vaak
nog een laatste sigaret opgestoken. Bij de voorbereiding van het
wetsvoorstel moest ik hieraan denken. De minister roept regelmatig dat
we moeten stoppen met maatschappelijke opdrachten bij de school neer te
leggen. Dat is namelijk slecht voor het onderwijs. Toch voert zij zelf
nog even de maatschappelijke stage in. Die handelwijze vindt de SGP
onverstandig. Toch betekent het niet dat het wetsvoorstel helemaal in
rook moet opgaan.
MdV! De SGP signaleert drie belangrijke problemen met het wetsvoorstel:
1. Wetsvoorstel botst frontaal met de bedoeling van de regering
2. Verplichte maatschappelijke stage past niet in artikel 23 Grondwet
3. Mogelijkheden voor profilering door scholen te beperkt
Al deze problemen kunnen met een eenvoudige oplossing verholpen worden.
Die oplossing wordt geboden in het amendement dat ik heb ingediend
(nummer 8).
1. Wetsvoorstel botst frontaal met de bedoeling van de regering
Het voorstel voor invoering van een maatschappelijke stage is bijzonder
fascinerend. De regering heeft een wetsvoorstel geschreven dat exact
tegengesteld is aan de bedoeling die zij ermee heeft. Memorie van
toelichting en voorstel van wet staan tegenover elkaar:
De memorie van toelichting stelt nadrukkelijk dat de maatschappelijke
stage geen nieuwe opdracht is voor het onderwijs. Dat willen we
namelijk sinds de Commissie Dijsselbloem niet meer. De maatschappelijke
stage geeft daarom concrete uitwerking aan de wettelijke opdracht tot
burgerschapsvorming.
Wie het wetsvoorstel bekijkt komt echter tot de tegenovergestelde
conclusie. De maatschappelijke stage wordt niet geregeld als uitwerking
van het bestaande artikel over burgerschapsvorming (artikel 17 WVO),
maar als nieuwe opdracht (artikel 6f).
De SGP is benieuwd welk van beide stukken wordt aangepast. Welk stuk er
ook wordt aangepast, de aanpassing zal altijd tot problemen leiden.
Wordt de toelichting aangepast aan het wetsvoorstel, dan betekent het
dat we een nieuwe maatschappelijke taak bij het onderwijs neerleggen.
Wordt het wetsvoorstel aangepast aan de toelichting, dan rijden we de
Grondwet in de wielen. Vorige week hebben we al gezien dat de
staatssecretaris goochelkunsten worden toegedicht, we zijn benieuwd
waar de minister mee komt.
2. Verplichte maatschappelijke stage past niet in artikel 23 Grondwet
Voor de SGP staat vast dat de maatschappelijke stage moeilijk anders
dan als uitwerking van de bestaande opdracht tot burgerschapsvorming
gezien kan worden. De nota naar aanleiding van het verslag meldt
weliswaar dat scholen de maatschappelijke stage kunnen gebruiken om
burgerschapsvorming invulling te geven, maar de memorie van toelichting
stelt onomwonden dat de maatschappelijke stage concrete invulling geeft
aan burgerschapsvorming. Het is ook onlogisch om maatschappelijke stage
en burgerschapsvorming als losse zaken te zien. De regering erkent dat:
âGezien de aanknopingspunten tussen de maatschappelijke stage en
burgerschap ligt het wel voor de hand dat scholen deze koppeling
maken.â De Grondwet staat echter niet toe dat de wetgever bepaalt hoe
de wettelijke opdracht tot burgerschapsvorming door scholen ingevuld
moet worden. Erkent de staatssecretaris dit? Het amendement dat ik heb
ingediend verhelpt dit probleem door te regelen dat scholen kunnen
kiezen of zij een maatschappelijke stage willen.
3. Mogelijkheden voor profilering door scholen te beperkt.
De vraag naar de waarde en effectiviteit van de maatschappelijke stage
is interessant. Belangrijker is echter of het antwoord op deze vraag in
Den Haag gegeven moet worden. De SGP vindt dat de overheid veel meer
ruimte moet laten aan scholen om zich te profileren. Eerder een
kleinere kern van verplichte vakken en activiteiten, dan een nog
grotere. Ook de maatschappelijke stage moeten we niet als een grijze
deken over het land uitrollen. Het is opmerkelijk dat er enerzijds
geklaagd wordt dat er voor ouders tussen scholen vaak weinig te kiezen
valt, terwijl we anderzijds de mogelijkheden voor scholen om een
onderscheidend profiel op te bouwen beperken. Scholen moeten niet
alleen hun profiel kunnen vormen door de invulling van de stage, maar
ook door wel of niet voor een stage te kiezen. Op dit punt hebben we
vadertje staat niet nodig om de maatschappelijke stage voor alle
leerlingen veilig te stellen. Laat hier maar honderd bloemen bloeien,
honderd scholen wedijveren.