SGP


SGP: laat school kiezen voor maatschappelijke stage

De SGP is tegenstander van een verplichte maatschappelijke stage. Scholen moet vooral de mogelijkheid geboden worden voor de stage te kiezen. Om dit te regelen heeft SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf een amendement ingediend.

---

Plenair â Maatschappelijke stage
Elbert Dijkgraaf (SGP)
19 april 2011

MdV! Stoppen met roken is een lastige klus. Ondanks het gevoel dat roken eigenlijk slecht is, blijkt het moeilijk er daadwerkelijk afstand van te nemen. Na de beslissing om te stoppen wordt ten afscheid vaak nog een laatste sigaret opgestoken. Bij de voorbereiding van het wetsvoorstel moest ik hieraan denken. De minister roept regelmatig dat we moeten stoppen met maatschappelijke opdrachten bij de school neer te leggen. Dat is namelijk slecht voor het onderwijs. Toch voert zij zelf nog even de maatschappelijke stage in. Die handelwijze vindt de SGP onverstandig. Toch betekent het niet dat het wetsvoorstel helemaal in rook moet opgaan.

MdV! De SGP signaleert drie belangrijke problemen met het wetsvoorstel:
1. Wetsvoorstel botst frontaal met de bedoeling van de regering
2. Verplichte maatschappelijke stage past niet in artikel 23 Grondwet
3. Mogelijkheden voor profilering door scholen te beperkt Al deze problemen kunnen met een eenvoudige oplossing verholpen worden. Die oplossing wordt geboden in het amendement dat ik heb ingediend (nummer 8).


1. Wetsvoorstel botst frontaal met de bedoeling van de regering Het voorstel voor invoering van een maatschappelijke stage is bijzonder fascinerend. De regering heeft een wetsvoorstel geschreven dat exact tegengesteld is aan de bedoeling die zij ermee heeft. Memorie van toelichting en voorstel van wet staan tegenover elkaar: De memorie van toelichting stelt nadrukkelijk dat de maatschappelijke stage geen nieuwe opdracht is voor het onderwijs. Dat willen we namelijk sinds de Commissie Dijsselbloem niet meer. De maatschappelijke stage geeft daarom concrete uitwerking aan de wettelijke opdracht tot burgerschapsvorming.
Wie het wetsvoorstel bekijkt komt echter tot de tegenovergestelde conclusie. De maatschappelijke stage wordt niet geregeld als uitwerking van het bestaande artikel over burgerschapsvorming (artikel 17 WVO), maar als nieuwe opdracht (artikel 6f).
De SGP is benieuwd welk van beide stukken wordt aangepast. Welk stuk er ook wordt aangepast, de aanpassing zal altijd tot problemen leiden. Wordt de toelichting aangepast aan het wetsvoorstel, dan betekent het dat we een nieuwe maatschappelijke taak bij het onderwijs neerleggen. Wordt het wetsvoorstel aangepast aan de toelichting, dan rijden we de Grondwet in de wielen. Vorige week hebben we al gezien dat de staatssecretaris goochelkunsten worden toegedicht, we zijn benieuwd waar de minister mee komt.


2. Verplichte maatschappelijke stage past niet in artikel 23 Grondwet Voor de SGP staat vast dat de maatschappelijke stage moeilijk anders dan als uitwerking van de bestaande opdracht tot burgerschapsvorming gezien kan worden. De nota naar aanleiding van het verslag meldt weliswaar dat scholen de maatschappelijke stage kunnen gebruiken om burgerschapsvorming invulling te geven, maar de memorie van toelichting stelt onomwonden dat de maatschappelijke stage concrete invulling geeft aan burgerschapsvorming. Het is ook onlogisch om maatschappelijke stage en burgerschapsvorming als losse zaken te zien. De regering erkent dat: âGezien de aanknopingspunten tussen de maatschappelijke stage en burgerschap ligt het wel voor de hand dat scholen deze koppeling maken.â De Grondwet staat echter niet toe dat de wetgever bepaalt hoe de wettelijke opdracht tot burgerschapsvorming door scholen ingevuld moet worden. Erkent de staatssecretaris dit? Het amendement dat ik heb ingediend verhelpt dit probleem door te regelen dat scholen kunnen kiezen of zij een maatschappelijke stage willen.


3. Mogelijkheden voor profilering door scholen te beperkt. De vraag naar de waarde en effectiviteit van de maatschappelijke stage is interessant. Belangrijker is echter of het antwoord op deze vraag in Den Haag gegeven moet worden. De SGP vindt dat de overheid veel meer ruimte moet laten aan scholen om zich te profileren. Eerder een kleinere kern van verplichte vakken en activiteiten, dan een nog grotere. Ook de maatschappelijke stage moeten we niet als een grijze deken over het land uitrollen. Het is opmerkelijk dat er enerzijds geklaagd wordt dat er voor ouders tussen scholen vaak weinig te kiezen valt, terwijl we anderzijds de mogelijkheden voor scholen om een onderscheidend profiel op te bouwen beperken. Scholen moeten niet alleen hun profiel kunnen vormen door de invulling van de stage, maar ook door wel of niet voor een stage te kiezen. Op dit punt hebben we vadertje staat niet nodig om de maatschappelijke stage voor alle leerlingen veilig te stellen. Laat hier maar honderd bloemen bloeien, honderd scholen wedijveren.