Stichting Wakker Dier

Wakker Dier start Twitter recordpoging voor kip in de wei (20 april 2011)

Wakker Dier start nu een recordpoging op Twitter voor meer kippen de wei. Eén tweet moet 45 duizend keer geretweet worden, is het streven. Wakker Dier wil hiermee consumenten vragen om met Pasen te kiezen voor een ei van een kip uit de wei. 85% van de Nederlandse legkippen komt nooit buiten, dertien miljoen hennen zitten nog in de krappe kooien van de legbatterij. In 2010 is één tweet 45.000 keer herhaald. Wakker Dier hoopt dit record te verbeteren. Veel Bekende Nederlanders hebben toegezegd zich in te zetten voor de kip in de wei en mee te tweeten. De online oproep loopt door tot Tweede Paasdag, de dag waarop de Grootste Biologische Eierzoektocht Ooit plaatsvindt in Boxtel. Ook deze EKO-eierzoekers en hun kinderen zullen massaal oproepen tot meer kippen in de wei.

Giel Beelen, Ancilla Tilia, Guido Weijers, Loretta Schrijver, Nicolette Kluijver, Sanne Vogel, Jort Kelder, Leon Verdonschot, Georgina Verbaan, Judith Visser, Nathalie Baartman, Edgar Wurfbain, Francisco van Jole, en D!o zetten zich in voor meer kip in de wei.

DE TWEET! Plz RT! #RetweetRecord Scharrelei=schuurei. Met Pasen eet ik een ei van een kip in de wei. En jij?

CAMPAGNE

De actie valt binnen een langlopende campagne van Wakker Dier voor legkippen. Wakker Dier voerde lang campagne tegen de legbatterij. Sinds 2004 wordt het legbatterijei niet meer verkocht in de supermarkt, en ook niet meer gebruikt in A-merken koek, cake en mayonaise. Veel consumenten kopen sindsdien scharreleieren en denken onterecht dat zij daarmee diervriendelijke eieren kopen, van kippen die buiten scharrelen. In 2010 riepen consumenten om deze reden het scharrelei uit tot Grootste Liegebeest. Het aandeel aan vrije-uitloop- en biologische eieren groeit langzaam, en er is ook een nieuw diervriendelijk concept: het Rondeel-ei. Maar toch komt 85% van de 32 miljoen legkippen in Nederland nooit buiten. Er zitten zelfs nog 13 miljoen kippen in de kleine kooien van de legbatterij. De legbatterij is vanaf 2012 verboden, maar door een lobby uit de industrie worden ook na 2012 nog kippen in kooien gehouden.
De actie valt binnen een langlopende campagne van Wakker Dier voor legkippen. Wakker Dier voerde lang campagne tegen de legbatterij. Sinds 2004 wordt het legbatterijei niet meer verkocht in de supermarkt, en ook niet meer gebruikt in A-merken koek, cake en mayonaise. Veel consumenten kopen sindsdien scharreleieren en denken onterecht dat zij daarmee diervriendelijke eieren kopen, van kippen die buiten scharrelen. In 2010 riepen consumenten om deze reden het scharrelei uit tot . Het aandeel aan vrije-uitloop- en biologische eieren groeit langzaam, en er is ook een nieuw diervriendelijk concept: het Rondeel-ei. Maar toch komt 85% van de legkippen in Nederland nooit buiten. Er zitten zelfs nog 13 miljoen kippen in de kleine kooien van de legbatterij. De legbatterij is vanaf 2012 verboden, maar door een lobby uit de industrie worden ook na 2012 nog kippen in kooien gehouden.

WAKKERE WINKELAARS

Wakker Dier stimuleert consumenten om voor diervriendelijke producten te kiezen met de Wakkere Winkelaar. Dit is een wekelijkse e-mailnieuwsbrief met daarin de diervriendelijke (Vlees, zuivel en eieren met EKO, twee- of drie Beter Leven sterrenkeurmerk en vleesvervangers) aanbiedingen van 10 grote supermarkten. De Wakkere Winkelaar heeft ruim 17.000 inschrijvers. Sinds de start van de Winkelaar is het aantal diervriendelijke aanbiedingen met 73% gestegen. In 2010 stapten 150 Wakkere Winkelaars bij de varkens in een modderpoel met de oproep: "Meer varkens in de modder, word Wakkere Winkelaar".