Wakker Dier start Twitter recordpoging voor kip in de wei
(20 april 2011)
Wakker Dier start nu een recordpoging op Twitter voor meer kippen de
wei. Eén tweet moet 45 duizend keer geretweet worden, is het streven.
Wakker Dier wil hiermee consumenten vragen om met Pasen te kiezen voor
een ei van een kip uit de wei. 85% van de Nederlandse legkippen komt
nooit buiten, dertien miljoen hennen zitten nog in de krappe kooien van
de legbatterij. In 2010 is één tweet 45.000 keer herhaald. Wakker Dier
hoopt dit record te verbeteren. Veel Bekende Nederlanders hebben
toegezegd zich in te zetten voor de kip in de wei en mee te tweeten. De
online oproep loopt door tot Tweede Paasdag, de dag waarop de Grootste
Biologische Eierzoektocht Ooit plaatsvindt in Boxtel. Ook deze
EKO-eierzoekers en hun kinderen zullen massaal oproepen tot meer kippen
in de wei.
Giel Beelen, Ancilla Tilia, Guido Weijers, Loretta Schrijver, Nicolette
Kluijver, Sanne Vogel, Jort Kelder, Leon Verdonschot, Georgina Verbaan,
Judith Visser, Nathalie Baartman, Edgar Wurfbain, Francisco van Jole,
en D!o zetten zich in voor meer kip in de wei.
DE TWEET! Plz RT! #RetweetRecord Scharrelei=schuurei. Met Pasen eet ik
een ei van een kip in de wei. En jij?
CAMPAGNE
De actie valt binnen een langlopende campagne van Wakker Dier voor
legkippen. Wakker Dier voerde lang campagne tegen de legbatterij. Sinds
2004 wordt het legbatterijei niet meer verkocht in de supermarkt, en
ook niet meer gebruikt in A-merken koek, cake en mayonaise. Veel
consumenten kopen sindsdien scharreleieren en denken onterecht dat zij
daarmee diervriendelijke eieren kopen, van kippen die buiten
scharrelen. In 2010 riepen consumenten om deze reden het scharrelei uit
tot Grootste Liegebeest. Het aandeel aan vrije-uitloop- en biologische
eieren groeit langzaam, en er is ook een nieuw diervriendelijk concept:
het Rondeel-ei. Maar toch komt 85% van de 32 miljoen legkippen in
Nederland nooit buiten. Er zitten zelfs nog 13 miljoen kippen in de
kleine kooien van de legbatterij. De legbatterij is vanaf 2012
verboden, maar door een lobby uit de industrie worden ook na 2012 nog
kippen in kooien gehouden.
De actie valt binnen een langlopende campagne van Wakker Dier voor
legkippen. Wakker Dier voerde lang campagne tegen de legbatterij. Sinds
2004 wordt het legbatterijei niet meer verkocht in de supermarkt, en
ook niet meer gebruikt in A-merken koek, cake en mayonaise. Veel
consumenten kopen sindsdien scharreleieren en denken onterecht dat zij
daarmee diervriendelijke eieren kopen, van kippen die buiten
scharrelen. In 2010 riepen consumenten om deze reden het scharrelei uit
tot . Het aandeel aan vrije-uitloop- en biologische eieren groeit
langzaam, en er is ook een nieuw diervriendelijk concept: het
Rondeel-ei. Maar toch komt 85% van de legkippen in Nederland nooit
buiten. Er zitten zelfs nog 13 miljoen kippen in de kleine kooien van
de legbatterij. De legbatterij is vanaf 2012 verboden, maar door een
lobby uit de industrie worden ook na 2012 nog kippen in kooien
gehouden.
WAKKERE WINKELAARS
Wakker Dier stimuleert consumenten om voor diervriendelijke producten
te kiezen met de Wakkere Winkelaar. Dit is een wekelijkse
e-mailnieuwsbrief met daarin de diervriendelijke (Vlees, zuivel en
eieren met EKO, twee- of drie Beter Leven sterrenkeurmerk en
vleesvervangers) aanbiedingen van 10 grote supermarkten. De Wakkere
Winkelaar heeft ruim 17.000 inschrijvers. Sinds de start van de
Winkelaar is het aantal diervriendelijke aanbiedingen met 73% gestegen.
In 2010 stapten 150 Wakkere Winkelaars bij de varkens in een modderpoel
met de oproep: "Meer varkens in de modder, word Wakkere Winkelaar".
Stichting Wakker Dier