Onbevoegden voor de klas zetten is een schijnoplossing
De Algemene Onderwijsbond ziet in het Onderwijsverslag 2009/2010
bevestigd dat het onderwijs lijdt onder het lerarentekort.
AOb-voorzitter Walter Dresscher: `Het is natuurlijk treurig dat we in
2011 nog steeds rapporten onder ogen krijgen waarin wordt opgeroepen
het lerarentekort op te lossen en de onbevoegdheid te bestrijden. Het
is nog treuriger te moeten constateren dat ambitieuze plannen om het
tekort aan te pakken worden ondermijnd door bezuinigingen en dat
rapporten waarin wordt voorgesteld een masterniveau te verplichten in
een la dreigen te verdwijnen.'
Nog steeds een kostenpost
`Dat de Inspectie aantoont dat bevoegde docenten het beter doen dan hun
onbevoegde collega's zal niemand verbazen,' zegt Dresscher. `Daarom
blijft het zaak dat het onderwijs op fatsoenlijke wijze zijn vacatures
kan vullen. Het Actieplan LeerKracht biedt daartoe deels de handvatten
dankzij salarisverbetering en de kans om snel carrière te maken voor de
klas. Dat actieplan is echter geweld aangedaan door het kabinet, dat
onderwijs nog steeds ziet als een kostenpost en dus besloot tot een
nullijn op de salarissen. Zo los je de problemen nooit op. Het
onderwijs is niet aantrekkelijk voor studiekiezers als we een
perspectief bieden van hoge werkdruk en een bescheiden salaris.'
Schijnoplossing
Uit het inspectierapport blijkt volgens de voorzitter van de grootste
onderwijsbond een schijnoplossing om onbevoegden voor de klas zetten.
Desalniettemin is in het vwo negen procent van de docenten onbevoegd en
in het havo dertien. `Volgens mij wil dit kabinet ons onderwijs nog
steeds in de internationale top vijf hebben. Hoe kan het dan dat we
toestaan dat het aandeel onbevoegden voor de klas toeneemt. Terwijl
keer op keer wordt aangetoond dat dit de leerprestaties negatief
beïnvloedt? Het is voor mij zo helder als glas: er moet zo snel
mogelijk een deugdelijk aanvalsplan op de onbevoegdheid komen, waarbij
docenten die zonder de juiste papieren voor de klas staan in de
gelegenheid worden gesteld zo snel mogelijk op fatsoenlijke wijze hun
diploma kunnen behalen.'
De lat mag van de AOb ook hoger: onlangs omarmde de bond nog een advies
van de Onderwijsraad, waarin werd voorgesteld docenten in het VO te
verplichten een master te halen. Voorwaarde daarbij is wel dat er een
oplossing wordt gevonden voor de financiering: als we docenten laten
opdraaien voor de ongetwijfeld gepeperde rekening van zo'n opleiding,
komen we ook niet verder.
Begeleiding starters moet beter
Naast salaris en instroomniveau moet ook de begeleiding van starters
beter. Met name in het voortgezet onderwijs komt daarvan weinig
terecht. Daar hebben starters bij een fulltime baan recht op een
lesvrije dag per week voor voorbereiding en begeleiding. In de praktijk
blijft het gemiddelde hangen op zes uur in de maand. `Het verbaast me
bijna dat de helft van de beginners nog tevreden is over de
begeleiding. Als wij willen dat starters hun draai vinden in het
onderwijs, moeten we met elkaar zorgen dat ze er snel de weg weten.'
Algemene Onderwijsbond