Algemene Onderwijsbond

Onbevoegden voor de klas zetten is een schijnoplossing

De Algemene Onderwijsbond ziet in het Onderwijsverslag 2009/2010 bevestigd dat het onderwijs lijdt onder het lerarentekort. AOb-voorzitter Walter Dresscher: `Het is natuurlijk treurig dat we in 2011 nog steeds rapporten onder ogen krijgen waarin wordt opgeroepen het lerarentekort op te lossen en de onbevoegdheid te bestrijden. Het is nog treuriger te moeten constateren dat ambitieuze plannen om het tekort aan te pakken worden ondermijnd door bezuinigingen en dat rapporten waarin wordt voorgesteld een masterniveau te verplichten in een la dreigen te verdwijnen.'

Nog steeds een kostenpost
`Dat de Inspectie aantoont dat bevoegde docenten het beter doen dan hun onbevoegde collega's zal niemand verbazen,' zegt Dresscher. `Daarom blijft het zaak dat het onderwijs op fatsoenlijke wijze zijn vacatures kan vullen. Het Actieplan LeerKracht biedt daartoe deels de handvatten dankzij salarisverbetering en de kans om snel carrière te maken voor de klas. Dat actieplan is echter geweld aangedaan door het kabinet, dat onderwijs nog steeds ziet als een kostenpost en dus besloot tot een nullijn op de salarissen. Zo los je de problemen nooit op. Het onderwijs is niet aantrekkelijk voor studiekiezers als we een perspectief bieden van hoge werkdruk en een bescheiden salaris.'

Schijnoplossing
Uit het inspectierapport blijkt volgens de voorzitter van de grootste onderwijsbond een schijnoplossing om onbevoegden voor de klas zetten. Desalniettemin is in het vwo negen procent van de docenten onbevoegd en in het havo dertien. `Volgens mij wil dit kabinet ons onderwijs nog steeds in de internationale top vijf hebben. Hoe kan het dan dat we toestaan dat het aandeel onbevoegden voor de klas toeneemt. Terwijl keer op keer wordt aangetoond dat dit de leerprestaties negatief beïnvloedt? Het is voor mij zo helder als glas: er moet zo snel mogelijk een deugdelijk aanvalsplan op de onbevoegdheid komen, waarbij docenten die zonder de juiste papieren voor de klas staan in de gelegenheid worden gesteld zo snel mogelijk op fatsoenlijke wijze hun diploma kunnen behalen.'

De lat mag van de AOb ook hoger: onlangs omarmde de bond nog een advies van de Onderwijsraad, waarin werd voorgesteld docenten in het VO te verplichten een master te halen. Voorwaarde daarbij is wel dat er een oplossing wordt gevonden voor de financiering: als we docenten laten opdraaien voor de ongetwijfeld gepeperde rekening van zo'n opleiding, komen we ook niet verder.

Begeleiding starters moet beter
Naast salaris en instroomniveau moet ook de begeleiding van starters beter. Met name in het voortgezet onderwijs komt daarvan weinig terecht. Daar hebben starters bij een fulltime baan recht op een lesvrije dag per week voor voorbereiding en begeleiding. In de praktijk blijft het gemiddelde hangen op zes uur in de maand. `Het verbaast me bijna dat de helft van de beginners nog tevreden is over de begeleiding. Als wij willen dat starters hun draai vinden in het onderwijs, moeten we met elkaar zorgen dat ze er snel de weg weten.'