20-04-2011
Onbevoegden geven minder goed les
Onbevoegde en nog niet bevoegde leraren geven minder goed les dan
docenten die wel hun papieren hebben, schrijft de Onderwijspectie in
het Onderwijsverslag 2010/2011. In het voortgezet onderwijs komt nog
niet zo veel terecht van de begeleiding van jonge leraren.
Vijf tot tien procent van de leraren in basis- en voortgezet onderwijs
presteert onvoldoende bij didactiek en klassenmanagement, constateert
de Onderwijsinspectie. Maar er springen bepaalde groepen uit die het
gemiddeld slechter doen.
o Onder druk van het lerarentekort in het voortgezet onderwijs zijn
scholen geneigd om onbevoegden en leraren-in-opleiding voor de klas te
zetten. Maar, zo constateert het Onderwijsverslag 2009/2010 op basis
van meer dan duizend lesobservaties, deze groep leraren presteert op
alle onderdelen zichtbaar slechter dan leraren die wel de juiste
opleiding hebben afgerond. Op het havo heeft 13 procent geen juiste
bevoegdheid, in het vwo 9 procent. Het percentage onbevoegden loopt
bovendien de laatste jaren op. Daarnaast stellen in mindere mate ook
leraren met meer dan dertig jaar ervaring gemiddeld wat teleur.
o De begeleiding van starters in het voortgezet onderwijs loopt nog
slecht. Zij hebben bij een fulltime baan recht op één lesvrije dag voor
voorbereiding en begeleiding. In de praktijk telt de begeleiding maar
zes uur per maand. Slechts de helft is tevreden over de begeleiding,
zij vinden dat er te veel aandacht is voor het welbevinden en te weinig
voor professionele ontwikkeling.
o Vrouwen geven in het basis- en voortgezet onderwijs iets beter
les dan mannen. In het basisonderwijs scoren ze vooral beter op
onderdelen als het systematisch volgen van de vorderingen en het
afstemmen van het onderwijs op de verschillen in de klas.
Algemene Onderwijsbond