Reputatie Philips is excellent
Persbericht van PR Newswire
ROTTERDAM, April 20, 2011 /PRNewswire/ -- Philips heeft de beste
reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland, zo blijkt uit de
jaarlijkse studie van het Reputation Institute. De prestigieuze
Reputatie Award - voor het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie -
werd gisteravond uitgereikt aan Philips door Cees van Riel, hoogleraar
Corporate Communication aan Rotterdam School of Management, Erasmus
University, en mede-oprichter van het Reputation Institute. Philips
voert voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan met een excellente
reputatiescore. Ahold is de grootste stijger in de ranglijst en komt op
de tweede plaats te staan. Een andere nieuwkomer in de top 3 is
Heineken, die Air France-KLM en FrieslandCampina verdringt. Met een
marginaal verschil staan op de 4e, 5e en 6e plaats de Rabobank Groep,
FrieslandCampina en Air France-KLM.
TNT dat zwaar lijdt onder het massale ontslag van postbodes laat in
2011 de grootste daling zien en zakt terug naar de 24e plaats. Ook de
NS is veelvuldig negatief in het nieuws geweest door de winterperikelen
en staat nu onder aan de lijst van grootste Nederlandse ondernemingen.
Het herstel van de financiële instellingen zet door. Vooral ING en in
iets mindere mate ABN AMRO zien een flinke verbetering van hun
reputatiescore.
Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven is een
onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in 41 landen van het
Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van
het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak(TM) model. Dit
model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen
bij een bedrijf als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven
"reputatie-aanjagers": 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3)
werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord
ondernemerschap, 6) leiderschap en 7) financiële prestaties. Elk
bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen op deze
elementen beoordeeld.
"Interessant is de vrij unieke reputatiescore van Philips, een score
van boven de 80, die slechts door enkele bedrijven eerder werd behaald
in Nederland", volgens Cees van Riel. "In de afgelopen tien jaar heeft
Philips een grote stijging doorgemaakt in de reputatieranglijst. In
2001 kwam Philips niet voor in de top 10 van onze reputatieranglijst en
nu sluit Philips het Kleisterlee-tijdperk af met een excellente
reputatiescore." Een ander opmerkelijk resultaat is de enorme stijging
van Ahold in de reputatieranglijst. "Het boekhoudschandaal bij Ahold is
kennelijk vergeven en vergeten. Ahold stijgt met 6.5 punt en staat op
de tweede plaats na Philips", zei Van Riel. "Het managen van reputatie
bij Ahold werpt zijn vruchten af. Als deze groei voorzet, zal het mij
niet verbazen dat Ahold binnen korte termijn aan kop staat van de
reputatieranglijst."
"Wij zijn blij dat Philips voor het vierde achtereenvolgende jaar als
bedrijf met de beste reputatie in Nederland wordt gezien", aldus Frans
van Houten, President en CEO van Royal Philips Electronics. Deze
erkenning komt op een mooi moment, het jaar waarin we onze 120e
verjaardag vieren. Kijken we niet alleen terug maar ook naar de
toekomst, dan is deze erkenning een inspiratie om onze missie om het
leven van mensen te verbeteren door middel van innovaties versneld in
praktijk te brengen. We zullen daarbij voortgaan op dezelfde duurzame
manier die door onze klanten en andere stakeholders zo wordt
gewaardeerd."
Bedrijf RepTrak(TM) Pulse
Philips 80.5
Ahold 75.7
Heineken 74.8
Rabobank Groep 73.8
FrieslandCampina 73.6
Air France-KLM 73.2
Unilever 72.2
CZ 71.8
Wolters Kluwer 71.2
ING Groep 68.1
Randstad 68.0
KPN 67.0
AkzoNobel 66.9
BAM Groep 66.1
Menzis 65.8
VolkerWessels 65.3
DSM 65.3
Nutreco 64.7
Reed Elsevier 64.5
Eneco 63.1
UVIT 63.0
ABN Amro 61.7
Shell 61.3
TNT 61.3
Eureko/Achmea 60.8
Aegon 59.8
Delta Lloyd Groep 58.6
ASR Nederland 58.3
SNS Reaal 57.9
NS 49.1
Reputation Institute (New York) is een toonaangevende internationale
onderzoeks- en adviesorganisatie die zich toelegt op het uitdragen van
kennis over bedrijfsreputaties. Door systematisch onderzoek en analyse
helpt het Reputation Institute bedrijven uitvoerige strategieën te
ontwikkelen en operationele besluiten te nemen op het gebied van
reputatiemanagement. Reputatie Institute heeft een wereldwijd netwerk
van lokale kantoren, partners, praktijkmensen en academici.
http://www.reputationinstitute.com
Rotterdam School of Management, Erasmus University wordt consequent
gerekend tot de top 10 business schools in Europa. Het bedrijf is
gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, waar de Nederlandse
kernwaarden openheid, flexibiliteit en het accepteren van diversiteit
bedrijven uit de hele wereld hebben aangetrokken. De nadruk ligt op
doorbraken in onderzoek en praktijken die relevant zijn voor bedrijven;
primair gaat de aandacht uit naar het ontwikkelen van leiders die hun
vernieuwende ideeën kunnen omzetten in een duurzame toekomst. Onze
portfolio bestaat uit een breed gamma van programma's voor Bachelor,
Master, Doctoraal en MBA programma's en opleidingen voor executives.
http://www.rsm.nl
Rotterdam School of Management, Erasmus University
Razende Robot Reporter