Rijksoverheid
`Koers klopt, maar we zijn er nog niet'
Nieuwsbericht | 20-04-2011
Minister Van Bijsterveldt en staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs)
zetten de komende tijd vol in op het verbeteren van de kwaliteit van
het onderwijs. Het Onderwijsverslag van de inspectie onderstreept de
noodzaak van de maatregelen die het kabinet heeft genomen en nog gaat
nemen om de kwaliteit te verbeteren. De nadruk ligt voor de
bewindspersonen op opbrengstgericht werken en de professionalisering
van leraren en leidinggevenden. Twee cruciale voorwaarden voor goed
onderwijs.
Het Onderwijsverslag 2009/2010 van de inspectie laat zien dat er een
stijgende lijn zit in de kwaliteit van ons onderwijs. Het gemiddelde
opleidingsniveau stijgt, leerlingen op de basisschool halen hogere
scores op de eindtoets, het aantal zeer zwakke scholen daalt en er gaan
meer leerlingen naar havo en vwo. "De grote inzet van leraren,
schoolleiders, bestuurders en anderen die zich elke dag met hart en
ziel inzetten voor het onderwijs, loont. We zijn er echter nog niet. We
moeten nog scherper aan de wind zeilen, maar de koers die we hebben
gekozen klopt", aldus Van Bijsterveldt. Met o.a. de invoering van de
referentieniveaus voor rekenen en taal, het aanscherpen van de
exameneisen en een stevige aanpak van zeer zwakke scholen moeten de
prestaties van leerlingen de komende jaren omhoog gaan. Om het maximale
uit elke leerling te halen en gericht het onderwijs te verbeteren, wil
de minister onder meer dat scholen zowel in het basis- als in het
voortgezet onderwijs meer opbrengstgericht gaan werken. Half mei
presenteert zij haar kwaliteitsplannen voor het primair en voortgezet
onderwijs waarin o.a. maatregelen staan om opbrengstgericht werken te
stimuleren en te investeren in de kwaliteit van schoolleiders.
Het Onderwijsverslag laat zien dat er een duidelijk verband is tussen
opbrengstgericht werken en betere prestaties van leerlingen. Scholen
die opbrengstgericht werken hebben hoge verwachtingen van hun
leerlingen en zetten deze verwachtingen om in concrete doelen, waar ze
stelselmatig naar toe werken. Deze manier van werken vraagt om een
cultuuromslag bij scholen. "Het zijn dan ook de scholen zelf die met
hun teams de omslag naar een ambitieuze leercultuur moeten maken",
aldus Van Bijsterveldt.
Zijlstra: "Een ambitieuze leercultuur moet gedragen worden door
uitstekende docenten, schoolleiders en bestuurders. De komende periode
gaan we daarom flink investeren in de professionalisering van docenten
en schoolleiders". Met het invoeren van de functiemix, de lerarenbeurs
en het verbeteren van de lerarenopleidingen is al een flinke stap
gezet. Medio mei komt Zijlstra met een actieplan om de
professionalisering van docenten verder te stimuleren. Ook worden
leraren verplicht een bevoegdheid te halen als hun inzet min of meer
structureel wordt.