Sanoma Uitgevers
Sanoma en Talpa nemen SBS Nederland over
---
20.04.11
Sanoma en Talpa hebben overeenstemming bereikt met de huidige eigenaar
ProSiebenSat.1 over de overname van SBS Nederland. Sanoma wordt voor
67% eigenaar van SBS Broadcasting B.V. en Talpa voor 33%. SBS is na RTL
de grootste televisiemaatschappij van Nederland met drie TV-zenders
(Net5, SBS 6 en Veronica), uitgever van twee TV-gidsen (Veronica
Magazine en Totaal TV), een uitgeef- en TV productiebedrijf (Veronica
Litho, SBS Productions) en de teletekstbedrijven SBS Text VOF en
Veronica/Disney XD. Sanoma en Talpa nemen ook deze bedrijven volledig
over.
In België neemt Sanoma samen met Corelio en Wouter Vandenhaute & Erik
Watté SBS België over. De gecombineerde waarde van de totale transactie
in Nederland en België is EUR 1.225 miljoen. De transactie moet worden
goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit(NMa).
In Nederland is Sanoma marktleider in tijdschriften en digitale media.
Door hier de TV kanalen van SBS aan toe te voegen, ontstaat een
mediabedrijf dat informatie en amusement via verschillende mediatypen
overbrengt naar de consument.
Voor de Talpa Media Group, de mediaholding van John de Mol, is de
acquisitie in de eerste plaats een strategische investering. Talpa
krijgt als ontwikkelaar en producent van content meer mogelijkheden om
producten te leveren aan de drie TV-zenders van SBS Nederland. In het
verlengde daarvan kan Talpa, door meer bewezen successen op de
Nederlandse markt, de internationale exploitatie van haar formats
aanzienlijk uitbreiden.
Synergie vult toekomstige mediabehoefte in
De overname van SBS geeft invulling aan de strategie van Sanoma om een
breed media-aanbod te kunnen bieden aan
adverteerders en consumenten.
Dick Molman, CEO van Sanoma Media Netherlands zegt hierover: Met de
overname van SBS verstevigt Sanoma haar positie op de Nederlandse
mediamarkt. In onze optiek is er een unieke synergie te behalen: Sanoma
beschikt over veel digitale kennis en specifieke marketingkennis op
diverse terreinen zoals vrouwen, food, home deco en automotive. Talpa
voegt content toe in de vorm van programmas die bijdragen aan een
optimale programmering. SBS heeft de TV-kanalen die naast de media van
Sanoma ingezet kunnen worden. Dit maakt ons uniek en zorgt ervoor dat
we als mediabedrijf in staat zijn om in te spelen op de toekomstige
behoefte van consument en adverteerder. Samen kunnen we zowel een
totaalpakket als maatwerk leveren, de gewenste content produceren en
die beschikbaar stellen via elk gewenst distributiekanaal (TV,
internet, mobiel, tablets en tijdschriften).
Samenwerking biedt kansen op veel terreinen
John de Mol, eigenaar en creatief topman van Talpa, vindt een belang in
SBS Nederland goed passen bij de andere deelnemingen die hij heeft in
de media-industrie. Daarnaast schept de acquisitie kansen voor zijn
bedrijf. De Mol hierover: Voor Talpa Content en Talpa Producties
betekent de SBS-acquisitie in de eerste plaats drie zenders met grote
naamsbekendheid erbij waarvoor wij onze formats kunnen ontwikkelen en
produceren. In de Talpa-filosofie is Nederland de bakermat voor
ontwikkeling van onze formats. Wij hebben aangetoond dat Nederlandse
programmas het in het buitenland vaak heel goed doen en bij succes in
ons land ontstaat dus de mogelijkheid van internationale exploitatie.
Ik ben blij met het partnership met Sanoma, want zij beschikken over
sterke merken. Het aantal denkbare combinaties met de print en online
Sanoma-titels is interessant. Zowel in mijn rol van investeerder in de
media-industrie als die van content-ontwikkelaar ben ik buitengewoon
blij met deze unieke kans om het mes aan meerdere kanten te laten
snijden. In mijn ogen is dit een typisch geval van één plus één is
drie."
Al jaren is er sprake van consolidatie in de Nederlandse mediabranche.
Dankzij de samenwerking tussen Talpa, Sanoma en SBS kan een zeer sterk
Nederlands mediaplatform ontstaan. Dit platform is uitermate geschikt
om de nieuwe generatie media die zich aan het vormen is verder te
testen en af te stemmen op de behoefte van zowel de consument als de
adverteerder. Dit stelt SBS in staat om gebruik te maken van de
nieuwste technologische mogelijkheden waarover grote groepen
Nederlanders tegenwoordig beschikken. Toch zullen nog heel lang
programmas ontwikkeld blijven worden voor mensen die alleen maar
ontspannen TV willen kijken, zonder interactief te zijn. Net zoals er
consumenten zijn die de Libelle, LINDA., AutoWeek blijven lezen. Maar,
zegt De Mol, ons land kan en moet voorop willen lopen als het gaat om
de nieuwste toepassingen en zo de creatieve sector als springplank
laten dienen voor het ontwikkelen van een hoogwaardige
kennisinfrastructuur.
Dick Molman:Talpa heeft bewezen met aansprekende TV-formats te kunnen
komen, die van direct belang zijn voor het succes van zenders. Dat past
bij de doelstelling van de nieuwe eigenaren om te investeren in de
programmering en zo een groter consumentenbereik voor SBS te
realiseren. Verder moet de ontwikkel- en productie know-how van Talpa,
gecombineerd met de digitale mediakennis van Sanoma, zorgen voor een
sterkere positie van SBS op het gebied van online.
Ook synergievoordeel door overname in België
In België neemt Sanoma samen met Corelio en Wouter Vandenhaute/Erik
Watté SBS België over. De drie partijen nemen elk een belang van 33,3%.
De nieuwe partners in Nederland en Vlaanderen zullen gezamenlijk
bestuderen of er mogelijkheden zijn om synergievoordelen te behalen
door gezamenlijk te produceren voor de Nederlandstalige markten.
Sanoma Media Netherlands
Sanoma Media is met haar publiekstijdschriften, custom media magazines,
events, websites, mobiele sites, mobiele apps en iPad apps het grootste
mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma Media bereikt met al haar
media circa 90% van de Nederlandse bevolking (13+) en 80% van alle
internetters (13+) in Nederland. Lezers en bezoekers waarmee Sanoma
Media generaties lang een (h)echt contact heeft opgebouwd.
Het portfolio van Sanoma bestaat uit meer dan 100 uiteenlopende
A-merken waaronder AutoWeek, Donald Duck, delicious., Flow,
Kieskeurig.nl, Libelle, Margriet, NU.nl, Viva, Vrouwonline.nl,
SchoolBANK.nl en Startpagina.nl.
Sanoma Media is een grensverleggend mediahuis, dat met haar expertise,
creativiteit en aansprekende content adverteerders de juiste context
biedt om hun doelstelling te realiseren. Meer informatie over Sanoma
Media Netherlands vind je op www.sanomamedia.nl
Sanoma Media Netherlands B.V. maakt deel uit van Sanoma Media B.V., een
divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in
verschillende mediasectoren in twintig landen.
Volg ons op Twitter: www.twitter.com/sanomamediaNL
Talpa Holding
Talpa Holding gevestigd in Laren, is de onderneming die een aantal
belangrijke activiteiten van John de Mol omvat. De groep richt zich op
verschillende delen van de internationale media industrie. In de
afgelopen jaren heeft Talpa Media naam gemaakt als succesvol
ontwikkelaar, producent en distributeur van programmas, met name voor
televisie. Met Talpa Content beschikt de groep over haar eigen
creatieve ontwikkelafdeling gericht op televisie formats en multimedia
concepten. Genres zijn: reality, infotainment, entertainment, spelshow,
drama en comedy. Ook is er een enkele speelfilm in portefeuille. Talpa
Producties is het productiebedrijf van de groep. Talpa Distributie legt
zich toe op de wereldwijde verkoop van Talpas formats en afgeronde
series. Tot slot beschikt Talpa Media over een eigen muziek divisie:
Talpa Music.
Talpa is aandeelhouder in RTL Nederland. Daarnaast heeft de onderneming
een belang in de Russische TV-producent Mir Reality. In een groot
aantal belangrijke internationale televisiemarkten beschikt Talpa over
fifty-fifty joint ventures met grote plaatselijke producenten. Het doel
is in de betreffende markten gezamenlijk programmas te produceren op
basis van Talpa-formats in opdracht van plaatselijke zenders.
Voorbeelden van dergelijke partners zijn: Shine France in Franstalige
Europese markten en Shine Australia in Australië en Nieuw Zeeland,
Warner Bros. International Television Production in Groot-Brittannië,
Boomerang TV Group in Spanje, SPT's Toro Produzioni in Italië, Nordisk
Film TV voor Scandinavië en Finland, Axel Springers Schwartzkopff TV in
Duitsland, CBV voor Portugal, SPT Arabia voor Noord-Afrika en het
Midden-Oosten en MTG-dochter MAP voor het overgrote deel van Sub Sahara
Afrika.
* Privacy- en Cookiebeleid
* Copyright
* Disclaimer
* Contact
* Adverteren
Copyright 2011 - Sanoma Media Netherlands B.V.
www.sanomamedia.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep