Gemeente Veenendaal
Onderzoek naar externe communicatiemiddelen afgerond
Begin september 2010 is er een onderzoek gestart naar het gebruik en de
ervaring met de gemeentelijke communicatiemiddelen. Eind januari is het
onderzoek afgerond en ligt er een uitgebreid onderzoeksrapport.
Respons
Meer dan 600 inwoners vulden een enquête in en stuurden deze retour
naar de gemeente. Dit komt neer op een respons van 1% van de totale
Veense bevolking en dat is zeer betrouwbaar.
Conclusies
Een van de belangrijkste conclusies is dat de gemeentelijke website in
de ogen van de respondenten niet gebruiksvriendelijk is. Een andere
belangrijke conclusie is dat het Gemeentenieuws Veenendaal goed gelezen
wordt. Verder is een ruime meerderheid van de respondenten tevreden met
de manier waarop de gemeente hen bereikt, maar geven aan dat de
gemeente zich meer op jongeren en jongvolwassenen moet richten.
Aanbevelingen
Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat de gemeentelijke website
op korte termijn gebruiksvriendelijker wordt gemaakt.
Gevolgen
Het Team Communicatie van de gemeente Veenendaal gaat zich buigen over
het onderzoek en gaat kijken hoe de conclusies en de aanbevelingen
meegenomen kunnen worden in de komende jaren.
Uitvoering
Het onderzoek is uitgevoerd door Corné Hamerpagt, 3ejaars
communicatiestudent aan de Christelijke Hogeschool Ede en was in
opdracht van het Team Communicatie van de gemeente Veenendaal.