Gemeente Veenendaal


Onderzoek naar externe communicatiemiddelen afgerond

Begin september 2010 is er een onderzoek gestart naar het gebruik en de ervaring met de gemeentelijke communicatiemiddelen. Eind januari is het onderzoek afgerond en ligt er een uitgebreid onderzoeksrapport.

Respons
Meer dan 600 inwoners vulden een enquête in en stuurden deze retour naar de gemeente. Dit komt neer op een respons van 1% van de totale Veense bevolking en dat is zeer betrouwbaar.

Conclusies
Een van de belangrijkste conclusies is dat de gemeentelijke website in de ogen van de respondenten niet gebruiksvriendelijk is. Een andere belangrijke conclusie is dat het Gemeentenieuws Veenendaal goed gelezen wordt. Verder is een ruime meerderheid van de respondenten tevreden met de manier waarop de gemeente hen bereikt, maar geven aan dat de gemeente zich meer op jongeren en jongvolwassenen moet richten.

Aanbevelingen
Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat de gemeentelijke website op korte termijn gebruiksvriendelijker wordt gemaakt.

Gevolgen
Het Team Communicatie van de gemeente Veenendaal gaat zich buigen over het onderzoek en gaat kijken hoe de conclusies en de aanbevelingen meegenomen kunnen worden in de komende jaren.

Uitvoering
Het onderzoek is uitgevoerd door Corné Hamerpagt, 3ejaars communicatiestudent aan de Christelijke Hogeschool Ede en was in opdracht van het Team Communicatie van de gemeente Veenendaal.