OPTA: Nederland massaal digitaal
* Publicatiedatum 19-04-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Presentatie jaarverslag en marktmonitor 2010
Den Haag, 19 april 2011. In 2010 is voor het eerst het merendeel van de
vaste telefoon- en kabeltelevisie-aansluitingen digitaal. 50,8% van de
vaste bellers belt via een digitale lijn en 55% van de huishoudens die
via de kabel televisie kijken, heeft digitale televisie. Daarmee heeft
digitaal het definitief gewonnen van analoog. Deze ontwikkelingen
constateert OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, in haar marktmonitor 2010. De marktmonitor is een vast
onderdeel van OPTA's jaarverslag dat de toezichthouder vandaag
publiceert. Uit het jaarverslag over 2010 blijkt dat OPTA 15 boetes met
een totale waarde van bijna 12,7 miljoen euro en negen lasten onder
dwangsom heeft opgelegd. In 2010 is OPTA voor 87% door marktpartijen
gefinancierd. Van de 18,3 miljoen euro begroot, heeft OPTA dankzij een
continue focus op efficiëntie uiteindelijk 16,6 miljoen euro
daadwerkelijk uitgegeven.
Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA, over 2010: "OPTA is in 2010
gestart met haar driejaarlijkse onderzoek naar de Nederlandse
communicatiemarkten. Na diepgaande analyse zal OPTA besluiten of, en zo
ja welke maatregelen nodig zijn om innovatie en concurrentie verder te
stimuleren. Aan de ene kant zien we dat de consument meer keuze krijgt
dankzij ontwikkelingen als convergentie en digitalisering, aan de
andere kant zien we consolidatie waardoor er minder spelers op de markt
overblijven. In juni maakt OPTA de maatregelen bekend die ervoor zorgen
dat consumenten wat te kiezen hebben én houden op het gebied van
bellen, internetten en televisie."
Overige trends marktmonitor 2010
Vaste telefonie. Vaste telefonie verliest terrein aan mobiele telefonie
en andere vormen van communicatie zoals internet en sms. Het totaal
aantal vaste telefoonaansluitingen is bijna 2% gedaald. Het percentage
digitale telefoonaansluitingen is gestegen van 44,9% naar 50,8%,
terwijl het aantal traditionele telefoonaansluitingen over dezelfde
periode is gedaald van 55,1% tot 49,2%. Nederlanders bellen bijna 6%
minder over een vaste lijn dan het jaar ervoor. Het totaal aantal
belminuten via een vaste lijn komt daarmee uit op 11,2 miljard. Deze
daling wordt niet geheel gecompenseerd met een toename in het aantal
mobiele belminuten: het totale belvolume daalt bijna 2%.
Mobiel. Met 11,3 miljard belminuten wordt voor het eerst meer via een
mobieltje dan via de vaste lijn gebeld. Het totaal aantal mobiele
telefoonaansluitingen neemt echter af: van 20,1 miljoen naar 19,3
miljoen. Ondanks deze daling maakt het gebruik van mobiel internet een
explosieve groei door. Het aantal losse mobiele breedbandaansluitingen,
zoals via dongels, verdubbelde van 300.000 naar 600.000. Het totale
dataverbruik is met 3,2 petabyte in de eerste zes maanden van 2010
verachtvoudigd ten opzichte van het eerste half jaar in 2008. Ook
sms'en blijft populair. In 2009 worden er ruim 9 miljard sms-berichten
verstuurd over het hele jaar. In 2010 staat de teller na een half jaar
al op bijna 5,5 miljard sms-berichten.
Televisie. Het aantal consumenten dat digitale televisie via de kabel
afneemt is in 2010 groter dan het aantal consumenten dat alleen analoge
televisie via de kabel heeft (55% vs. 45%). Naast kabeltelevisie, zijn
er ook (digitale) alternatieven zoals IPTV via glasvezel of DSL,
satelliet en Digitenne. Het percentage consumenten dat via zo'n
alternatief televisie kijkt, is gestegen van 24% medio 2009 naar 28% in
september 2010. Digitale televisie groeit al enkele jaren met zo'n 10
procent per jaar. In september 2010 heeft 65% van de consumenten
digitale televisie en nog maar een derde van alle consumenten alleen
een analoog televisieabonnement.
Bundels. Twee op de drie consumenten neemt een gebundeld pakket af, dit
zijn vijf miljoen huishoudens. In 2010 is triple play, een bundel met
televisie, internet en bellen, het meest populair met 2,2 miljoen
abonnementen. Deze bundel wordt door ruim 30% van alle huishoudens
afgenomen. Dit gaat ten koste van het aantal huishoudens met een bundel
van breedband en vaste telefonie: dit aantal is gedaald van 26,3% naar
23,2%. Zo'n 800.000 huishoudens (11,3%) kiezen voor een bundel met
breedband en televisie. Ten slotte maakt bijna 2,5% van de huishoudens
gebruik van een bundel van televisie en vaste telefonie.
Consumentenbescherming
ConsuWijzer. ConsuWijzer is het gezamenlijk consumentenloket van OPTA,
de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Over
heel 2010 heeft ConsuWijzer rond de 100.000 vragen en klachten van
consumenten ontvangen. Bijna een derde van deze klachten (31.428)
gingen over telecom- of postzaken. De meeste klachten op het
werkterrein van OPTA gingen over telemarketing (12.385), gevolgd door
mobiel (6.457) en sms-diensten (3.329).
Telemarketing. De top 5 van klachten over telemarketing gingen in 2010
over telefonie & televisie (12%), energie (12%), loterijen (11%),
kranten & tijdschriften (8%) en goede doelen (7%). OPTA is zo'n 48
onderzoeken gestart naar vermoedelijke overtredingen van de
telemarketingregels. Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van de
signalen bij ConsuWijzer. OPTA heeft inmiddels voor ruim 1,2 miljoen
euro aan boetes opgelegd aan zeven partijen. Wegens lopende juridische
procedures kan OPTA de namen van de betrokken bedrijven nog niet bekend
maken.
Spam. OPTA heeft in 2010 via www.spamklacht.nl 27.251 klachten
ontvangen. Naar aanleiding hiervan is OPTA 98 onderzoeken gestart naar
mogelijke overtredingen van het spamverbod. Uiteindelijk zijn 38 zaken
afgedaan met een waarschuwing. Bij 23 zaken heeft OPTA na nader
onderzoek geen overtreding geconstateerd. OPTA heeft in drie zaken
boetes opgelegd van in totaal bijna zes ton. De overige onderzoeken
lopen nog en worden naar verwachting in 2011 afgerond.
OPTA's jaarverslag en marktmonitor 2010 zijn volledig online in te zien
via www.opta.nl/jaarverslag2010.
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit