Radboud Universiteit Nijmegen
Groot arbeidskapitaal verloren door gebrek aan flexibiliteit
Datum bericht: 19 april 2011
Er gaat veel arbeidspotentieel verloren doordat werkgevers te weinig
openstaan voor tijd-ruimtelijke flexibele werkoplossingen. Als er
ruimte voor flexibel werken is, zijn professionals bereid om tot maar
liefst 35% meer per week te werken. Dit blijkt uit onderzoek door de
Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met Moneypenny,
specialist op het gebied van Het Nieuwe Werken. Ook blijkt uit het
onderzoek dat de respondenten meer belang hechten aan flexibiliteit dan
aan beloning of mogelijkheden tot loopbaanontwikkeling.
Potentieel verloren
De respondenten -merendeel vrouwen- werd gevraagd hoeveel uur per week
zij nu werken, en tot hoeveel uur per week zij bereid zijn te werken.
Gemiddeld genomen werken de respondenten nu 23,1 uur per week. Als hen
geen flexibiliteit zou worden geboden, zouden ze gemiddeld 25 uur per
week willen werken. Wanneer hen echter wel volledige flexibiliteit
(bijvoorbeeld thuiswerken, zelf uren over de week kunnen verdelen, et
cetera) wordt geboden, dan is de gemiddelde bereidheid 31,2 uur per
week: een winst per werknemer van 8,1 uur ofwel 35% ten opzichte van
hun huidige arbeidsuren. Dr. Pascale Peters, universitair docent
Bedrijfskunde & Strategisch Personeelsmanagement aan de Radboud
Universiteit Nijmegen, licht toe: "De uitkomsten van ons onderzoek
bevestigen wat al lange tijd gedacht werd, maar de potentieel te
behalen winst is opmerkelijk hoog. De respondenten uit het
kandidatenbestand van Moneypenny vormen een bijzondere groep op de
arbeidsmarkt die al bekend is met de mogelijkheden van flexibel werken,
maar die groep is groeiende. Bedrijven realiseren zich onvoldoende
hoeveel arbeidskracht nu verloren gaat. Zeker met de verwachte golf
babyboomers die de komende jaren met pensioen gaat, is dit relevante
kennis voor werkgevers: door meer flexibiliteit te bieden, kunnen ze
een deel van de krapte door vergrijzing opvangen."
'Jaag werknemers niet ZZP'erschap in'
Marianne Sturman, oprichter en directeur van Moneypenny, verklaart: "De
opvatting dat veel vrouwen met kleine deeltijdbanen niet meer uren
willen werken, is echt achterhaald. De uitkomst van dit onderzoek laat
zien dat bedrijven veel meer uit hun arbeidskapitaal kunnen halen. In
het bedrijfsleven bestaat nog een bepaalde voorzichtigheid omtrent
flexibel werken en dat is echt een gemiste kans. Want hierdoor blijft
die bereidheid van werknemers om meer te werken onbenut. Bovendien
jaagt de behoefte aan flexibel werken goede medewerkers het ZZP'erschap
in." Uit een vergelijking tussen de twee belangrijkste werkkringen van
de respondenten van dit onderzoek blijkt dat ZZP'ers in verhouding tot
werknemers in loondienst meer belang hechten aan tijd-ruimtelijke
flexibiliteit. Zij waardeerden de volgende zaken nog hoger dan
werknemers in loondienst: af en toe kunnen thuiswerken, werktijden
afstemmen met privé, zelf werktijden kunnen bepalen, elke week kunnen
thuiswerken, invloed hebben op het aantal uur dat ze gemiddeld per
maand werken, in de avonden en in het weekend kunnen werken.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door dr. Pascale Peters en prof. dr. Beate
van der Heijden van de Radboud Universiteit Nijmegen, Institute for
Management Research, in samenwerking met Moneypenny. Het onderzoek met
583 respondenten -89% vrouwen- is gehouden onder het kandidatenbestand
van Moneypenny. Peters en Van der Heijden doen al acht jaar onderzoek
naar Employability. Het rapport 'Peters & Van der Heijden' (2011) is op
te vragen via marleen@coebergh.nl.
Over Moneypenny
Moneypenny is een landelijk opererende organisatie die Het Nieuwe
Werken stimuleert en bemiddelt tussen bedrijven en flexibele,
hoogwaardige professionals. Zij werken vanuit hun professionele
thuiskantoor of op locatie, binnen en buiten kantooruren. De klant van
Moneypenny heeft de keuze tussen volledige ondersteuning en het
uitbesteden van tijdelijke deeltaken en detachering. Daarnaast
ondersteunt Moneypenny organisaties bij de invoering van Het Nieuwe
Werken.
www.moneypenny.nl , www.twitter.com/MoneypennyBV en
http://www.hetnieuwewerken.com/