MVO hamburgertest: smaakverschil vlees en vega vervaagt
Persbericht van MVO Nederland
PERSBERICHT
Utrecht, 19 april 2011
MVO hamburgertest: smaakverschil vlees en vega vervaagt
Een deels plantaardige hamburger overtrof zijn van vlees gemaakte
concurrenten tijdens een hamburgersmaaktest bij MVO Nederland. Ruim 20
vertegenwoordigers van de vleessector deden mee aan de test en
beloonden de hamburger van Meatless met een ruime 8.
Kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland wil samen met het
ministerie van Infrastructuur en Milieu duurzame initiatieven, onder
andere in de vleessector, helpen om de weg naar de markt te vinden. Op
1 april jl. bracht Gerard Teuling, sectormanager Agribusiness bij MVO
Nederland, de vleessector - inclusief de slagerijspeciaalzaken - samen
om na te denken over de vermarkting van innovatieve eiwitproducten,
zoals Meatless, Beeter(R) en het assortiment van De Vegetarische
slager. Gerard Teuling: "Als gevolg van de maatschappelijke discussie
over de huidige productiewijze van vlees groeit de markt voor
vleesvariaties. Steeds meer ondernemers spelen hier handig op in. Van
veel van de nieuwe producten zullen vleesliefhebbers niet merken dat
het geen vlees is. Bijkomend voordeel voor producent en consument: deze
producten zijn efficiënter en dus duurzamer te produceren en nog
gezonder ook."
Kwaliteit vleesvariaties neemt toe
MVO Nederland constateert een toename in kwaliteit van de nieuwe
eiwitproducten. Verschillende slagerijspeciaalzaken experimenteren al
met dergelijke vernieuwingen, zoals Culinaire Slagerij Wapenaar. "De
producten van de Vegetarische Slager passen goed bij ons aanbod, omdat
ze lekker zijn en bewust worden geproduceerd. Hiermee geven wij de
klant extra keuze," aldus directeur Arno Wapenaar.
Meatless
De zogenaamde Meatless hamburger die als nummer 1 uit de smaaktest van
MVO Nederland kwam, is samengesteld uit 78% puur rundvlees en 22%
plantaardig materiaal. De tijdens de test gebruikte Meatless was op
basis van tarwemeel gemaakt, maar er zijn ook versies van rijst of
lupine. Jos Hugense, directeur van Meatless: "Ik vind het erg leuk dat
in de test onder een gezelschap van overwegend vakmensen de hamburger
van Meatless het wint van andere producten. Dit onderstreept de
mogelijkheden van dit soort nieuwe concepten." De Meatless hamburger is
binnenkort te koop bij PLUS retail en binnen afzienbare tijd ook bij de
slagerijspeciaalzaak. Ook voor horecaondernemers, restaurants en de
delicatessenspeciaalzaak ziet Teuling kansen. Supermarkten bieden al
ruime tijd vleesvariaties aan en experimenteren steeds meer met
combinatieproducten. Albert Heijn brengt bijvoorbeeld 'extra mager
vlees' op de markt, met 30% plantaardig eiwit.
MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor
bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak
maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004
is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers
die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten
willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid
en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels circa
1.500 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar 60 partners bij.
Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van
eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar
achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het
onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er
speciale activiteiten op het terrein van slimmer samenwerken, sociale
innovatie en het nieuwe werken. Ook aan arbeidsparticipatie van mensen
met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt wordt door MVO Nederland in
2011 extra aandacht besteed. Kijk voor meer informatie op
www.mvonederland.nl.
*
Links:
http://www.mvonederland.nl/content/nieuwsberichten/mvo-hamburgertest-bi
j-mvo-nederland
Noot voor redacties
MVO Nederland
Meer informatie
(voor de redactie/
Razende Robot Reporter