Connexxion
Ongedekte meerkosten invoering OV-chipkaart hebben grote financiële gevolgen
voor streekvervoerders
Vandaag, dinsdag 19 april, heeft de Federatie Mobiliteitsbedrijven
Nederland (FMN) in Perscentrum Nieuwspoort samen met dr. Arie van der
Zwan het rapport `De invoering van de OV-chipkaart in Nederland,
reconstructie van een besluitvormingsproces' aan het publiek
gepresenteerd.
FMN heeft aan de heer van der Zwan gevraagd een onderzoek uit te voeren
naar het proces rondom de invoering van de OV-chipkaart. In zijn
onderzoek concludeert Van der Zwan dat de centrale overheid heeft
nagelaten condities te creëren voor een beheerste en kostenefficiënte
invoering. Op grond daarvan zou het rechtvaardig zijn dat
streekvervoerders een claim op de overheid kunnen doen gelden voor hun
ongedekte meerkosten die voortvloeien uit de invoering van de
OV-chipkaart.
Claim gerechtvaardigd
Die claim zou, volgens Van der Zwan, niet alleen gerechtvaardigd zijn
uit hoofde van de geleden schade, maar ook uit hoofde van de door de
streekvervoerders geleverde prestaties die een beter openbaar vervoer
hebben opgeleverd in de regio. Bovendien hebben de streekvervoerders,
volgens onderzoeker Van der Zwan, ook financiële ruimte als gevolg van
aanbestedingen gecreëerd bij de centrale- en decentrale overheden
waarvan het niet onlogisch is om een deel daarvan te bestemmen voor hun
compensatie.
Download hier het rapport (pdf)>>
Zie het origineel
FMN onderschrijft conclusie
Mede op initiatief van de centrale overheid is in 2000 het besluit
genomen tot invoering van de OV-chipkaart in het hele openbaar vervoer.
Onderzoeken tonen aan dat de vervoermaatschappijen hun business case,
die er aanvankelijk positief uitzag, de afgelopen jaren aanzienlijk
hebben zien verslechteren. De vervoerders binnen FMN onderschrijven de
conclusies die naar voren komen uit het rapport. Zij beraden zich nog
over de vraag hoe zij de claim op de centrale overheid zullen
effectueren.
FMN
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland is een federatie van de
private vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.
(bron: persbericht FMN)