19-04-2011
Adviezen van Onderwijsraad zetten mbo-docenten centraal
De Algemene Onderwijsbond (AOb) omarmt de aanbeveling van de
Onderwijsraad om meer te investeren in de professionaliteit van leraren
in het beroepsonderwijs. Bestuurder Ben Hoogenboom ziet graag dat de
minister steviger de touwtjes in handen neemt om de kwaliteit echt te
verhogen. Er moet meer worden geïnvesteerd in docenten en meer aandacht
naar de kwaliteit van lesuren. Daarnaast moet de doelmatigheid van het
opleidingsaanbod in het mbo stevig op de schop.
Budget naar primair proces
Het percentage van de publieke bekostiging dat aan mbo-docenten wordt
besteed is gedaald naar 55% van het personeelsbudget. De AOb is van
mening dat de overheid aan de toekenning van de lumpsum voor personeel
de voorwaarde moet verbinden dat tenminste 70% besteed wordt aan
docenten. Bovendien zou lesgeven de kern moeten zijn van alle
financiële berekeningen en dienen bestuurders te matigen met
afdrachtpercentages voor zichzelf. AOb bestuurder Ben Hoogenboom: `De
vandaag gepresenteerde rapporten van de Onderwijsraad zijn de zoveelste
die constateren dat er moet worden geïnvesteerd in docenten. De
minister doet er verstandig aan deze aanbevelingen over te nemen.'
Focus op kwaliteit
Volgens de AOb moet de focus meer op kwaliteit in plaats van kwantiteit
liggen. Minister Van Bijsterveldt wil de onderwijstijd verhogen naar
850 naar 1000 uur in het eerste leerjaar. Hoogenboom: `In plaats van de
aandacht te richten op een verhoging dient er veeleer gekeken te worden
naar wat er in de lessen gebeurt. De definitie van `onderwijstijd' is
veel te breed. Nu vallen hier ook zelfstudie, excursies en
beroepspraktijkvorming onder. Zowel de invulling van de
onderwijscontacttijd in de instelling als de invulling van de
beroepspraktijkvorming oogsten veel kritiek. Met een kwantitatieve
benadering pareer je die niet. Bovendien heeft zelfregulering de
afgelopen jaren niet geleid tot een goede kwaliteit van onderwijs en
examens.'
Doelmatig opleidingsaanbod
ROC's, AOC's en vakscholen beconcurreren elkaar met publiek geld door
dezelfde (vaak kleine) opleidingen aan te bieden. Zo kent de regio
Groot Amsterdam 27 mbo-instellingen die allemaal in dezelfde vijver
vissen. Dit is inefficiënt en gaat ten koste van de kwaliteit. Daarom
pleit de AOb voor een licentiesysteem waarbij landelijke afspraken
worden gemaakt over het opleidingsaanbod. Door een dergelijk systeem is
het mogelijk kwaliteitseisen te stellen en het aantal opleidingen in te
perken. Hoogenboom: `De reductie van het aantal opleidingen levert
bovendien een kostenbesparing van ettelijke honderden miljoenen op en
dat bedrag kunnen we mooi gebruiken om te besteden aan het opleiden van
goede docenten. Dat zal pas echt een kwaliteitsslag in het mbo zijn.'
Het commentaar van de AOb Vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap van de Tweede Kamer op het Actieplan MBO Focus op
vakmanschap 2011-2015 kunt u hieronder als PDF-document downloaden.
Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke
reader dan kunt u deze via onderstaande button downloaden.
Algemene Onderwijsbond