Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS
Persbericht, maandag 18 april 2011 15:00
Opnieuw daling aantal verkeersdoden
* 640 verkeersdoden in 2010; 80 minder dan in 2009
* Daling vooral bij personen tot 40 jaar
* Grootste daling onder inzittenden van personenauto's en fietsers
* Lichte stijging onder voetgangers
In 2010 vielen in Nederland 640 doden in het verkeer. Dit is 11 procent
minder dan de 720 doden in 2009. De dalende trend van de afgelopen
jaren zet zich voort. Het gaat hierbij vooral om minder slachtoffers
onder personen jonger dan 40 jaar en onder fietsers en automobilisten.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart
(DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Het aantal verkeersdoden onder mensen jonger dan 40 jaar lag in 2010 op
247. Dat is 20 procent minder dan een jaar eerder. Binnen deze groep
was de afname van verkeersdoden het sterkst bij de 15- tot 20-jarigen.
Dat komt vooral doordat bij deze jongeren veel minder inzittenden van
personenauto's omkwamen (van 36 slachtoffers in 2009 naar 19 in 2010).
Het hoogste aantal verkeersdoden is echter nog steeds te vinden onder
twintigers, 114 in 2010.
Het grootste deel van de daling van het aantal verkeersdoden komt voor
rekening van fietsers en inzittenden van personenauto's. In 2010 nam
het aantal verkeersdoden onder inzittenden van personenauto's af met 50
en kwam uit op 246. Vergeleken met 2009 ligt dit aantal 17 procent
lager. Deze groep weggebruikers telt daarentegen nog wel de meeste
verkeersdoden. Het aantal fietsers dat omkwam in het verkeer is gedaald
van 185 in 2009 tot 162 in 2010.
Opvallend is de lichte toename van het aantal verkeersdoden onder
voetgangers. In 2010 kwamen 72 mensen op deze manier om, waarvan meer
dan 60 procent 50 jaar of ouder is. De voetgangers vormen de enige
groep weggebruikers waarbij het aantal verkeersdoden niet gedaald is.
Op vrijdag- en zaterdagnacht lopen jonge verkeersdeelnemers van 15 tot
30 jaar een meer dan 3 keer hoger risico op een dodelijk
verkeersongeluk dan op andere momenten van de week. Dit verschil in
risico is bovendien de laatste vier jaar gestegen. Het aantal
verkeersdoden tijdens de `stapnachten' bleef constant, terwijl het
aantal verkeersdoden tijdens de rest van de week daalde. Bij
verkeersdeelnemers van 30 jaar en ouder is het verschil in risico
minder groot en vanaf 45 jaar zelfs lager op vrijdag- en zaterdagnacht
dan tijdens de rest van de week.
Van de 640 verkeersdoden in 2010 waren 56 personen niet in Nederland
ingeschreven. Dit zijn bijvoorbeeld toeristen en mensen die voor hun
werk aan het verkeer in Nederland deelnemen. Het aantal dodelijke
ongevallen in deze groep is al jaren stabiel.
De sterfte door verkeersongevallen vertoont al sinds het midden van de
jaren zeventig een dalende trend. Destijds kwamen meer dan 3 duizend
mensen per jaar om in het verkeer. Halverwege de jaren zeventig werd
onder andere het dragen van gordels voorin de auto en het dragen van de
bromfietshelm verplicht. Sinds het jaar met de meeste dodelijke
verkeersongevallen, 1972, is het aantal verkeersdoden gedaald met
80 procent.