Vialis
BR>
Coöperatieve systemen voor `groene' doorstroming
Door het invoegen van grote aantallen voertuigen op de rijksweg kunnen
er gevaarlijke situaties op de toerit van de snelweg ontstaan.
Invoegend verkeer remt vaak en wisselt met regelmaat van rijstrook.
Hierdoor ontstaan niet alleen schokgolven (waardoor de kans op files en
ongevallen groter wordt), maar ook het milieu is hier niet mee gebaad.
Toeritdosering is een bekende maatregel om op de oprit filevorming op
de autosnelweg te voorkomen. Echter, voertuigen worden één voor één
toegelaten, hetgeen leidt tot een aantal keren `stop-and go'. Binnen
het driejarige europese project eCoMove (waarin Vialis samenwerkt met
automobielfabrikanten, de wegbeheerders en andere partijen uit de
verkeersindustrie) wordt gekeken hoe het herhaaldelijke `stop-and-go'
op de toerit verminderd kan worden. De oplossing hiervoor is eCoRamp
Metering.
Minister Schultz van Haegen gaf in haar openingsspeech van de AutoRAI
2011 aan dat navigatiesystemen in auto's in de toekomst zorgen voor een
betere verdeling van de verkeersstroom. Samen met de regio Amsterdam
start het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een proef, waarbij
navigatiesystemen van auto's worden gekoppeld aan apparatuur (zoals
bijvoorbeeld TDI's) langs de weg tot zogenoemde cooperatieve systemen.
Hierdoor wordt de doorstroming verbeterd. `eCoRamp Metering', zoals
door Vialis binnen het project eCoMove ontwikkeld, sluit hier naadloos
op aan.
`eCoRamp Metering' vermindert (met het zogenoemde coöperatieve systeem)
het herhaaldelijk `stop-and-go' op de toerit. Voertuigen die veel
invloed op het `stopgedrag' hebben (zoals vrachtwagens) krijgen
voorrang. `eCoRamp Metering' geeft de te rijden snelheid op de toerit
en de eventueel te kiezen rijstrook aan'. Bij het invoegen op de
autosnelweg zelf helpt vervolgens `eCoMerging'. `eCoMerging' heeft als
taak om het ritsproces met coöperatieve systemen te bevorderen.
Voertuigen op de doorgaande rijstrook krijgen instructies om ruimte te
creëren. Het voertuig dat wil invoegen, krijgt van `eCoMerging' advies
omtrent het moment van invoegen.
Aangezien het aantal auto's met een coöperatief systeem momenteel nog
zeer beperkt is, worden de effecten van de `eCoRamp Matering' en
`eCoMerging' momenteel met simulaties getoetst. De proef in de regio
Amsterdam schept mogelijkheden om de nieuwe systemen in de praktijk toe
te passen.
"Auto's worden snel schoner en zuiniger. Echter, de meest zuinige auto
is een auto die doorrijdt", aldus de Nederlandse minister Schultz van
Haegen. Een feit waar Vialis het volledig mee eens is. Zij werkt dan
ook hard aan innovatieve ideeën om Nederland `on-the-move' te houden.
(Onderschrift illustratie: de groene auto's zijn uitgerust met eCoRamp
Metering en eCoMerging. Van de toeritdoseerinstallatie wordt de te
rijden snelheid ontvangen om op de oprit door te kunnen rijden).
* eCoMove is een Large-scale integrating project in Thema 3 (ICT) van
het 7e Kaderprogramma van de EC en wordt deels gefinancierd door de EC.
Informatie over eCoMove is te vinden op http://www.ecomove-project.eu