Gemeente Halderberge
`Drinkt het tot je door?' Nieuwe alcoholcampagne voor jongeren
Brabantse jongeren drinken te veel en te vaak! Met de campagne `Drinkt
het tot je door?' binden 46 brabantse gemeenten, de GGD'en, Hart voor
Brabant en West-Brabant en partners, de strijd aan met het
alcoholgebruik van jongeren. De campagne is een samenwerking vanuit de
regionale alcoholprojecten `Think before you drink' (West- en
Midden-Brabant) en `Alcohol 16min, geen goed begin' (Brabant-Noord) van
de GGD.
De campagne `Drinkt het tot je door?'
Doel van de online campagne `Drinkt het tot je door?' is dat jongeren
leren over en zich meer bewust worden van groepsdruk en 'nee' zeggen
tegen alcohol. Uit onderzoek blijkt dat dit een rol speelt bij
drinkgedrag van jongeren. Om dit doel te bereiken heeft het
campagneteam een social media campagne ontwikkeld die vandaag begint.
De campagne is grotendeels door jongeren zelf bedacht en uitgewerkt.
Leerlingen van het St. Lucas college in Boxtel ontwikkelden de campagne
die aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Hierbij staat het
gebruik van social media centraal.
Win een schoolfeest
Met de campagne `Drinkt het tot je door?' komen jongeren via hyves en
andere social media op de actiesite: www.wineenschoolfeest.nl. Op deze
site doorlopen de jongeren een interactieve stapavond waarin ze telkens
`ja' of `nee' moeten zeggen tegen een alcoholisch drankje en waarna de
gevolgen van hun keuzes duidelijk worden. Daarna stemmen zij op hun
school om een schoolfeest te winnen met topartiesten Dean Saunders en
DJ Sacha Visser. Via de site kunnen ze vervolgens hun vrienden
uitnodigen om ook het filmpje te bekijken en te stemmen op hun school.
De `Drinkt het door hyve' waar jongeren lid van kunnen worden, staat
centraal in de communicatie met de jongeren. Tijdens het schoolfeest is
geen alcohol aanwezig, zodat jongeren ervaren dat alcoholvrij feesten
ook leuk is.
De campagne is onderdeel van het regionaal samenwerkingsproject
`Alcohol 16min, geen goed begin' (www.watalcoholmetjedoet.nl) dat als
doelstelling heeft: géén alcoholgebruik onder de 16 jaar en `Think
before you drink' (www.thinkbeforeyoudrink.nl) dat als doelstellingen
heeft: géén alcoholgebruik onder de 16 jaar en terugdringen van
overmatig alcoholgebruik bij jongeren boven de 16 jaar.