ProRail
Persbericht
18-04-2011
Eerste perronkap met zonnecellen Utrecht CS gereed
Spoor 11/12 vanaf maandagochtend 18 april weer in dienst
Vanaf vandaag wordt energie voor roltrappen, verlichting en liften op
Utrecht CS mede opgewekt door de nieuwe perronkap met zonnecellen op
spoor 11/12. Reizigers kunnen weer gebruik maken van spoor 11/12. Ook
spoor 8/9 krijgt een duurzame perronkap. Strukton start in opdracht van
ProRail op 18 april met de werkzaamheden. In totaal krijgt Utrecht CS
drie perronkappen (langs de sporen 11/12, 8/9 en 5/7) met zonnecellen.
Samen zorgen de zonnecellen voor een energieopbrengst van ongeveer
85.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan het energieverbruik van 25
huishoudens en een CO2-reductie van 46 ton per jaar. Vanaf 18 april
wordt gewerkt aan de perronkappen op spoor 8/9. Medio 2012 zijn de drie
perronkappen gereed.
De vervanging van de perrons wordt gefinancierd door het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu. Voor de zonnecellen is een Europese subsidie
van het Interreg IVB North West Europe programme verkregen. ProRail
werkt hiervoor samen met spoorbedrijven uit Groot-Brittannië,
Frankrijk en Duitsland aan een duurzaamheidprogramma onder de naam
SusStation.
OV-terminal Utrecht
De bouw van de perronkappen is onderdeel van een nieuw Utrecht
Centraal. Samen met de gemeente Utrecht en NS bouwt ProRail een nieuw
Utrecht Centraal en aan een nieuw stadshart van Utrecht. Trein, bus en
tram komen onder één dak, waardoor 1 miljoen reizigers moeiteloos hun
bestemming bereiken. Utrecht CS wordt een station dat de 21e eeuw
waardig is. Met perronkappen die energie opleveren en genoeg ruimte
voor fietsen.