Rijksoverheid
Vier keer zoveel basisschoolleraren met hoger salaris
Nieuwsbericht | 18-04-2011
In het basisonderwijs is het aandeel leraren met een hoger salaris het
afgelopen jaar verviervoudigd. In het voortgezet onderwijs zit
inmiddels een kwart van de leraren in een hogere salarisschaal. Dit
blijkt uit de voortgangsrapportage Actieplan Leerkracht van Nederland
die staatssecretaris Zijlstra naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het Actieplan Leerkracht van Nederland is gericht op het aanpakken van
het lerarentekort en het versterken van de kwaliteit en de positie van
leraren. De extra investering in het onderwijspersoneel in 2011 is EUR
700 miljoen. Dit bedrag is beschikbaar voor een betere beloning, meer
carrièrekansen en scholingsmogelijkheden. Alleen al in het primair en
voortgezet onderwijs is er financiële ruimte om 55.000 mensen naar een
hogere salarisschaal te promoveren.
Voor het basisonderwijs is in 2011 EUR 201 miljoen euro beschikbaar. Op
dit moment zit bijna zeven procent van de leraren in een hogere
salarisschaal. De doelstelling is dat in 2014 dat aandeel gegroeid is
naar 40 procent. Voor het voortgezet, het middelbaar en het hoger
onderwijs zijn respectievelijk EUR 220, EUR 80 en EUR 28 miljoen
beschikbaar. "Leraren moeten loon naar werken kunnen krijgen. Goed
presterende leraren worden kunnen hiermee structureel beloond worden
met een hogere schaal," zegt staatssecretaris Zijlstra.
Uit de voortgangsrapportage blijkt verder dat leraren ruimschoots
gebruik maken van de lerarenbeurs voor het volgen van een
masteropleiding. Sinds 2008 zijn bijna 19 duizend lerarenbeurzen
toegekend. Ook groeit de belangstelling voor het leraarschap onder
academici: in 2010 hebben 253 afgestudeerde academici zich aangemeld
voor het project `Eerst de Klas', een gezamenlijk initiatief van
onderwijs, bedrijfsleven en overheid om hoger opgeleiden voor de klas
te krijgen. Dat is tweemaal zoveel als in 2010.