Social media dragen bij aan populariteit adviesbureaus
Persbericht van Consultancy.nl
Amsterdam, maandag 18 april 2011 - Social media dragen bij aan de
populariteit van organisatieadviesbureaus, zo blijkt uit onderzoek op
basis van het surfgedrag van meer dan 100.000 unieke bezoekers van het
adviesplatform Consultancy.nl. Van alle bezoekers die gericht naar
bedrijfscontent op zoek zijn, komen de meesten bij Accenture uit (14%).
Het adviesbureau trekt net iets meer geïnteresseerden dan concurrenten
Berenschot (13,9%) en Squarewise (13,7%) Opvallend is dat deze bureaus
ook vooruitstrevend zijn op het gebied van social media.
Consultancy.nl maakt jaarlijks een ranking, de Management Consulting 50
(MC50), om het online imago van organisatieadviesbureaus te meten. De
lijst is gebaseerd op het dagelijkse gedrag van bezoekers, gemeten over
een periode van één jaar. "Hiermee kunnen wij conclusies trekken over
het effect van de branding en marketingactiviteiten van de
verschillende adviesbureaus," legt Larry Zeenny, medeoprichter van
Consultancy.nl, uit.
Sociaal maakt populair
Uit de MC50 ranking blijkt dat consulting bedrijven die hoog scoren ook
erg vooruitstrevend zijn op het gebied van online en social media.
Adviesbureaus in de top-10 hebben social media intensief geïntegreerd
in hun marketing en werving mix. Zo hebben zeven van de tien
adviesbureaus een blog, zijn negen van de tien bureaus actief op
Twitter en hebben acht van de tien een corporate Facebook pagina.
Daarnaast scoren adviesbureaus die hun medewerkers stimuleren om actief
te zijn op social media en hun adviseurs faciliteren met (mobiele)
social media applicaties hoger in populariteit.
Zeenny: "Je ziet dat de grote merken social media steeds meer
integreren in hun marketingactiviteiten. Adviesbureaus lopen hierbij
duidelijk achter en worstelen nog met het vraagstuk 'online en social
media'. Je ziet wel dat ze zich er steeds meer voor gaan interesseren.
Veel bureaus lanceren nieuwe websites en ook social media kanalen
worden daarin steeds meer geïntegreerd. De grote uitdaging blijft
natuurlijk de gevoeligheid van klantgegevens die gepaard gaan met het
advieswerk."
Kansen voor de kleintjes
De MC50 ranking toont aan dat online populariteit niet per definitie
wordt bepaald door de grootte van de adviesbureaus. In de top 20
bevinden zich zeven adviesbureaus met circa 50 adviseurs in dienst, in
de totale top-50 zijn dat er maar liefst 19. "Juist door de opkomst van
social media kunnen kleine adviesbureaus zich goed staande houden ten
opzichte van veel grotere concurrenten. Kijk bijvoorbeeld naar de
nummer drie in de MC50 ranking, Squarewise. Dit is een relatief klein
bureau, maar wel heel actief op diverse online kanalen en social
media," zegt Zeenny.
Over het onderzoek
De Management Consulting (MC50) is gebaseerd op het gedrag van
websitebezoekers van Consultancy.nl en rangschikt de 50 populairste
organisatieadviesbureaus van Nederland. Bezoekers bestaan uit een
combinatie van verschillende doelgroepen - consultants, studenten,
werkzoekenden en klanten van adviesbureaus. De totale populatie bestaat
uit meer dan 100.000 website bezoekers in de periode van één jaar. De
adviesbureaus zijn gerangschikt op de gemiddelde populariteit van hun
content: bedrijfsprofiel (25%), nieuwsberichten (15%), vacatures (15%),
stages (15%), evenementen (15%) en rapporten (15%). De resultaten zijn
onder meer gecorrigeerd op hoeveelheid aanwezige contact. Strategy
consulting kantoren zijn niet meegenomen in de ranking van 2011. Voor
de volledige ranking kunt u terecht op www.consultancy.nl.
Over Consultancy.nl
Consultancy.nl is een onafhankelijk online platform dat een compleet
overzicht van de consultancy branche biedt. De website
www.consultancy.nl bevat informatie voor elke doelgroep met interesse
in consultancy, zoals adviesbureaus, consultants, studenten en
werkzoekenden. De website levert het laatste nieuws over consulting,
bevat bedrijfsprofielen van consultancy bedrijven, evenementen, maar
ook stages en business courses. De site is op 10 augustus 2009
gelanceerd en is ontwikkeld op basis van feedback van consultants en
adviesbureaus.
Links:
http://www.consultancy.nl
Razende Robot Reporter