ProRail
Persbericht
18-04-2011
Gezamenlijke starthandeling verricht voor OV-terminal Den Haag Centraal
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft
vandaag gezamenlijk met president directeur Marion Gout van ProRail,
wethouder Marnix Norder van gemeente Den Haag en directeur Merel van
Vroonhoven van NS de starthandeling verricht voor de bouw van de nieuwe
OV-terminal Den Haag Centraal. Na de bouw ontstaat een comfortabele
OV-terminal waar regionaal vervoer makkelijker aansluit op het
nationale en internationale treinverkeer. Het station wordt een moderne
toegangspoort tot de stad Den Haag.
Modern en ruim
Het nieuwe station wordt van een gesloten, verouderd gebouw omgebouwd
tot een moderne, ruime en lichte openbaar-vervoerterminal. Trein, bus,
tram en RandstadRail zijn in een oogopslag te zien. Het dak van de hal
wordt volledig gemaakt van glas en wordt bijna twee keer zo hoog als
nu. De huidige winkels worden vernieuwd en er komen nieuwe
winkelformules bij. De OV-terminal maakt onderdeel uit van de
vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan
gemeente Den Haag, het Rijk, NS, ProRail, Fortress en SNS Property
Finance samen werken onder de naam âDen Haag Nieuw Centraalâ.
Werken in de nacht
Terwijl de bouw in volle gang is, blijft het station in gebruik. Om de
reizigers overdag normaal te kunnen laten reizen, wordt veel âs nachts
gewerkt. Er zijn drie fasen te onderscheiden in de bouw van de
OV-terminal; de hal-fase in 2011, waarbij de vloeren in de hal
gerenoveerd en de gevels gesloopt worden. Hierna komt de dakfase (2012
â 2013). Deze duurt ongeveer 1,5 jaar. Het oude dak gaat er af en er
komt een tijdelijk dak. Dit dak dient als vloer van waaraf het
definitieve dak gemaakt wordt. Ook worden de nieuwe gevels dan
gerealiseerd. Tot slot komt de perronfase (2013 â 2014) en duurt
ongeveer een jaar. Daarbij gaat het om de renovatie van de perrons en
de afbouwwerkzaamheden.
Verbouw van grote stations
Den Haag Nieuw Centraal is één van de zes landelijke grote
Nederlandse stations, de zogenaamde Nieuwe Sleutelprojecten, die
verbouwd worden door ProRail om de mobiliteit van reizigers te
vergroten, zowel internationaal, nationaal als lokaal. Het draagt ook
bij aan het doel om de huidige capaciteit van het spoor overal in
Nederland te vergroten. De nieuwe OV-terminal in Den Haag is daar een
goed voorbeeld van: het wordt een zeer toegankelijke, overzichtelijke
en efficiënte overstapgelegenheid. Dit maakt het mogelijk dat de
verwachte groei van reizigers op het station in Den Haag in 10 jaar 50%
kan stijgen naar ruim 300.000 reizigers per dag.
Kosten
Met de bouw is een totale investering gemoeid van 120 miljoen euro.
Hiervan draagt het ministerie van Infrastructuur en Milieu bijna 100
miljoen euro bij en de gemeente Den Haag financiert de rest.
Architectenbureau Benthem Crouwel heeft het ontwerp gemaakt. In
opdracht van de gemeente Den Haag verzorgt ProRail de bouw. Voor de
uitvoering heeft ProRail aannemer Strukton gecontracteerd.
Den Haag Nieuw Centraal
Ontwerp: Benthem Crouwel Architekten, in opdracht van ProRail
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.gezamenlijkestarthandelingverri
chtvoorov-terminaldenhaagcentraal&category=Regionaal]