Dit is een officieel persbericht
Amsterdam, 18 april 2011
Acceptatieproces van zorginnovaties in kaart gebracht
VU, Rabobank en Syntens ontwikkelen scan voor ondernemers in de zorg
Sinds enkele jaren zijn vraaggestuurde zorg en elementen van
marktwerking in de gezondheidszorg toegestaan. Hierdoor neemt het
aantal ondernemersinitiatieven rond zorginnovaties toe. Veel
zorgondernemers bereiken uiteindelijk niet de markt met hun innovatie.
Wat moeten zorgondernemers doen om hun innovatieve vinding commercieel
te laten slagen? Hiervoor ontwikkelen de VU, Rabobank en Syntens de
legitimiteitscan, die vrij toegankelijk zal zijn voor de doelgroep â
zorgondernemers â via Syntens en lokale Rabobanken. De oplevering van
de scan wordt eind 2011 verwacht.
Wat moeten zorgondernemers doen om hun innovatieve onderneming te laten
slagen? Welke rol speelt sociale acceptatie van zorginnovaties hierbij?
Waarom is het belangrijk dat een ondernemer begrijpt welke partijen
daar een beslissende rol in spelen? Hoe kan een startende
zorgondernemer zijn sociale netwerkstrategie hier succesvol op
aanpassen? Aan de hand van het uiteindelijke instrument kunnen
innovatieadviseurs van Syntens en accountmanagers van de Rabobank het
persoonlijke netwerk en de contacten van zorgondernemer met
belangengroepen in kaart brengen om deze zo nodig bij te sturen.
Hiermee stijgt de kans op slagen voor de startende zorgondernemer.
Samenwerking kennis-kunde-kassa
In dit gezamenlijke onderzoeksproject werken de drie partijen aan de
ontwikkeling van een scan om het acceptatieproces van zorginnovaties
vanuit het perspectief van de ondernemer in kaart te brengen. De
wetenschappelijke wereld wordt hiermee met een commerciële partij aan
een netwerk van innovatieve ondernemers in de zorg gekoppeld. Van
kennis en kunde naar kassa dus. Betrokken personen zijn promovendus
drs. Eveline Stam, dr. Ingrid Wakkee en prof. dr. Peter Groenewegen,
afdeling Organisatiewetenschappen van de Faculteit Sociale
Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam met drs. Willo Eurlings en
het Human Health team van Syntens en Marleen Jansen en drs. Geert
Heijden, sectormanagers gezondheidszorg van Rabobank Nederland. Het
Rabobank Projectenfonds, een fonds voor duurzame innovaties voor
ondernemers, doneert dertigduizend euro om dit onderzoek uit te voeren;
ook de Faculteit Sociale Wetenschappen en Syntens stellen middelen
beschikbaar.
Oorzaken falende introducties
Het uitblijven van succes bij zorginnovaties is niet altijd het gevolg
van falende zakelijke factoren zoals gebrekkige technologische
haalbaarheid, een niet reële vraag vanuit de markt of te weinig
efficiencyvoordelen. Juist het uitblijven van sociale acceptatie van
belanghebbenden lijkt vaak van invloed te zijn op het falen van een
zorginnovatie. Denk ook aan het winnen van vertrouwen van diverseÂ
belanghebbenden in de complexe Nederlandse gezondheidszorg. Deze groep
is zeer heterogeen: zorgverzekeringen, patiëntenverenigingen,
zorgverleners maar ook steeds meer private partijen zoals
financieringsmaatschappijen en vastgoedpartijen. Ook de verwachtingen
met betrekking tot de innovatie zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde.
Sociale acceptatie samen met de zakelijke factoren lijken daarom een
vereiste voor ondernemers om te kunnen starten en groeien.
Netwerken voor sociale acceptatie
Teneinde deze veronderstellingen te toetsen en een diagnostisch
instrument te ontwerpen voor zorgondernemers die klant zijn bij Syntens
of Rabobank, worden deze zomer door de VU-onderzoekers enkele
tientallen interviews en een vragenlijst onder 600 zorgondernemers
afgenomen. Hiermee worden legitimiteitstrategieën en verschillende
sociale netwerkstijlen van startende ondernemers in de gezondheidszorg
onderzocht.
///einde persbericht\\\
Syntens