Syntens

Dit is een officieel persbericht
Amsterdam, 18 april 2011

Acceptatieproces van zorginnovaties in kaart gebracht

VU, Rabobank en Syntens ontwikkelen scan voor ondernemers in de zorg

Sinds enkele jaren zijn vraaggestuurde zorg en elementen van marktwerking in de gezondheidszorg toegestaan. Hierdoor neemt het aantal ondernemersinitiatieven rond zorginnovaties toe. Veel zorgondernemers bereiken uiteindelijk niet de markt met hun innovatie. Wat moeten zorgondernemers doen om hun innovatieve vinding commercieel te laten slagen? Hiervoor ontwikkelen de VU, Rabobank en Syntens de legitimiteitscan, die vrij toegankelijk zal zijn voor de doelgroep â zorgondernemers â via Syntens en lokale Rabobanken. De oplevering van de scan wordt eind 2011 verwacht.

Wat moeten zorgondernemers doen om hun innovatieve onderneming te laten slagen? Welke rol speelt sociale acceptatie van zorginnovaties hierbij? Waarom is het belangrijk dat een ondernemer begrijpt welke partijen daar een beslissende rol in spelen? Hoe kan een startende zorgondernemer zijn sociale netwerkstrategie hier succesvol op aanpassen? Aan de hand van het uiteindelijke instrument kunnen innovatieadviseurs van Syntens en accountmanagers van de Rabobank het persoonlijke netwerk en de contacten van zorgondernemer met belangengroepen in kaart brengen om deze zo nodig bij te sturen. Hiermee stijgt de kans op slagen voor de startende zorgondernemer.

Samenwerking kennis-kunde-kassa

In dit gezamenlijke onderzoeksproject werken de drie partijen aan de ontwikkeling van een scan om het acceptatieproces van zorginnovaties vanuit het perspectief van de ondernemer in kaart te brengen. De wetenschappelijke wereld wordt hiermee met een commerciële partij aan een netwerk van innovatieve ondernemers in de zorg gekoppeld. Van kennis en kunde naar kassa dus. Betrokken personen zijn promovendus drs. Eveline Stam, dr. Ingrid Wakkee en prof. dr. Peter Groenewegen, afdeling Organisatiewetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam met drs. Willo Eurlings en het Human Health team van Syntens en Marleen Jansen en drs. Geert Heijden, sectormanagers gezondheidszorg van Rabobank Nederland. Het Rabobank Projectenfonds, een fonds voor duurzame innovaties voor ondernemers, doneert dertigduizend euro om dit onderzoek uit te voeren; ook de Faculteit Sociale Wetenschappen en Syntens stellen middelen beschikbaar.

Oorzaken falende introducties

Het uitblijven van succes bij zorginnovaties is niet altijd het gevolg van falende zakelijke factoren zoals gebrekkige technologische haalbaarheid, een niet reële vraag vanuit de markt of te weinig efficiencyvoordelen. Juist het uitblijven van sociale acceptatie van belanghebbenden lijkt vaak van invloed te zijn op het falen van een zorginnovatie. Denk ook aan het winnen van vertrouwen van diverse belanghebbenden in de complexe Nederlandse gezondheidszorg. Deze groep is zeer heterogeen: zorgverzekeringen, patiëntenverenigingen, zorgverleners maar ook steeds meer private partijen zoals financieringsmaatschappijen en vastgoedpartijen. Ook de verwachtingen met betrekking tot de innovatie zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde. Sociale acceptatie samen met de zakelijke factoren lijken daarom een vereiste voor ondernemers om te kunnen starten en groeien.

Netwerken voor sociale acceptatie

Teneinde deze veronderstellingen te toetsen en een diagnostisch instrument te ontwerpen voor zorgondernemers die klant zijn bij Syntens of Rabobank, worden deze zomer door de VU-onderzoekers enkele tientallen interviews en een vragenlijst onder 600 zorgondernemers afgenomen. Hiermee worden legitimiteitstrategieën en verschillende sociale netwerkstijlen van startende ondernemers in de gezondheidszorg onderzocht.

///einde persbericht\\\