Rijksoverheid
Opnieuw daling aantal verkeersdoden
Nieuwsbericht | 18-04-2011
In 2010 vielen in Nederland 640 doden in het verkeer. Dit is 11 procent
minder dan de 720 doden in 2009. De dalende trend van de afgelopen
jaren zet zich voort. Nederland behoudt hiermee zijn positie in de
kopgroep van meest verkeersveilige landen in Europa. Er vielen vooral
minder slachtoffers onder personen jonger dan 40 jaar, en onder
fietsers en automobilisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de
Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van
Infrastructuur en Milieu.
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu: "Ik ben
verheugd dat het aantal verkeersdoden daalt en blijf me hard inzetten
om dit aantal verder terug te brengen. Prioriteit hierbij is het hard
optreden tegen verkeersovertreders en het beschermen van kwetsbare
verkeersdeelnemers zoals ouderen en fietsers. Want iedere dode is er
één te veel."
Op de snelste autowegen, de 120km-wegen, ging het aantal verkeersdoden
omlaag met 31 procent (48 doden in 2009 en 33 in 2010). Ook op de
overige typen wegen is een daling zichtbaar. Op 100km-wegen, 80
km-wegen, 60km-wegen en 50km-wegen nam het aantal doden ten opzichte
van 2009 af met respectievelijk 11, 19, 32 en 17 procent. Op 30km-wegen
bleef het dodental nagenoeg gelijk (respectievelijk 30 in 2009 en 32 in
2010).
Bezien naar leeftijdscategorie deed de meest opvallende daling zich
voor bij de jongere verkeersdeelnemers. Onder de groepen 12-24 jaar was
er in 2010 een gemiddelde afname van 26 procent. De daling bij de
65-plussers is gelijk aan het gemiddelde van 11 procent, maar gezien de
groei van deze leeftijdsgroep door de vergrijzing is ook deze daling
bijzonder.
Uitgesplitst naar verschillende vervoerwijzen valt op dat vooral onder
de oudere en de jongere verkeersdeelnemers minder doden vielen. Onder
autoinzittenden nam het aantal doden onder de 18-24 jarigen af met 28
procent (van 79 naar 57). Bij de 65-plussers was dit 22 procent (van 67
doden in 2009 naar 52 doden in 2010).
Het aantal doden onder 16-17 jarige brom- en snorfietsers en
brommobielen daalde met 42 procent en onder motorrijders was de
grootste daling, 35 procent, te zien in de categorie 18-24- jarigen.
Hoewel het aantal doden onder de groep motorrijders als geheel met 10
procent afnam, was bij de groep 50-64 een toename te zien van 11 naar
18 doden.
Het aantal doden onder bestuurders van gemotoriseerde
invalidenvoertuigen (scootmobielen, elektrische rolstoelen en
gehandicaptenvoertuig met gesloten carrosserie) was in 2010 19,
tegenover 12 in 2009. Ook onder voetgangers was er een lichte toename
(6 procent) van het aantal verkeerdoden.
Het kabinet wil het aantal verkeersdoden terugbrengen tot maximaal 500
in 2020, zoals vermeld in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
2008-2020. Maatregelen om dit doel te bereiken, met als prioriteiten
een harde aanpak van veroorzakers van onveiligheid en meer bescherming
van kwetsbare verkeersdeelnemers, staan in het Actieprogramma
Verkeersveiligheid 2011-2012, dat deze maand naar de Tweede Kamer wordt
gestuurd.
Documenten en publicaties
Cijfers verkeersdoden 2010
Kamerstuk | 18-04-2011 | IenM
Daling verkeersdoden sinds 1950
Rapport | 18-04-2011