Philips
Philips en TPV vormen sterk internationaal televisiebedrijf
18 april, 2011
Amsterdam - Koninklijke Philips Electronics (NYSE:PHG, AEX:PHI) heeft
vandaag bekendgemaakt dat het een term sheet is overeengekomen voor de
overdracht van haar onderdeel Television in een joint venture met TPV
Technology (0903.HK). De transactie is onderdeel van een langdurig
strategisch samenwerkingsverband. De nieuwe onderneming wordt voor 70%
eigendom van TPV en voor 30% van Philips.
"Deze samenwerking draagt bij aan de schaalgrootte en focus die nodig
zijn om onze televisieactiviteiten weer winstgevend te maken en om
succesvol te opereren op de dynamische tv-markt", aldus Philips-CEO
Frans van Houten. "Door middel van de joint venture willen we de
continuïteit van Philips Television waarborgen. Met de extra
schaalgrootte en productiemogelijkheden van TPV zal de samenwerking
zorgen voor een versterking van het merk, het innovatievermogen en de
wereldwijde handelsrelaties van Philips. Deze belangrijke stap is goed
voor Television, voor Consumer Lifestyle en voor Philips als geheel."
"We zijn erg enthousiast over deze samenwerking met Philips", stelt
Jason Hsuan, bestuursvoorzitter en CEO van TPV. "We werken al jaren
goed samen met Philips en zijn ervan overtuigd gezamenlijk wereldwijd
een toonaangevende speler te kunnen worden op televisiegebied. De
bekendmaking van vandaag vormt een mijlpaal bij het realiseren van onze
groeiambities op de tv-markt en ik ben blij dat we hierbij kunnen
samenwerken met Philips."
De joint venture wordt wereldwijd, met uitzondering van de
Volksrepubliek China, India, Verenigde Staten, Canada, Mexico en
bepaalde Zuid-Amerikaanse landen, verantwoordelijk voor het ontwerp, de
productie, distributie, marketing en verkoop van Philips Television.
Onderdeel van de transactie is dat Philips de joint venture het recht
geeft om het Philips-merk te gebruiken, onder een aantal strikte
criteria betreffende kwaliteit en klantenservice, voor de wereldwijde
Television-activiteiten (met uitzondering van de bovenstaande regio's).
In ruil daarvoor ontvangt Philips op inkomsten gebaseerde
royalty-afdrachten. De bestaande merklicentieovereenkomsten in China,
India en Noord-Amerika worden geen onderdeel van de joint venture.
"Deze nieuwe joint venture waarborgt een sterkere, op groei gerichte
toekomst voor Philips Television", aldus Pieter Nota, CEO van Philips
Consumer Lifestyle. "Deze samenwerking stelt het geherstructureerde
Consumer Lifestyle namelijk in staat zich te richten op haar ambitie
een toonaangevende aanbieder te worden op het gebied van gezondheid en
welzijn in het merendeel van de door ons geselecteerde markten."
Belangrijkste voorwaarden van de transactie
* Philips geeft de joint venture het recht om het Philips-merk te
gebruiken voor in eerste instantie vijf jaar. Deze periode wordt
automatisch met vijf jaar verlengd, mits de joint venture aan
bepaalde KPI's voldoet.
* De joint venture betaalt in 2012 geen royalty en zal vanaf 2013 elk
jaar een royalty van ten minste EUR 50 miljoen afdragen. Voor het
boekjaar 2013 is de jaarlijkse royalty vastgesteld op 2,2% van de
omzet. Met ingang van het boekjaar 2014 bedraagt de jaarlijks af te
dragen royalty 2,2% van de omzet; deze kan met een variabele
component worden verhoogd tot maximaal 3% van de omzet, mits aan
bepaalde prestatiecriteria is voldaan.
* Na afronding van de transactie koopt TPV 70% van de aandelen in de
joint venture voor een uitgestelde aankoopprijs, die zal worden
berekend als een meervoud van vier maal de gemiddelde EBIT van de
joint venture in de periode tussen het boekjaar 2012 en het jaar
waarin Philips haar recht op verkrijging van de aankoopprijs
uitoefent. Philips mag dit recht op ieder moment uitoefenen na drie
jaar volgend op de afronding van de transactie. Daarnaast heeft
Philips een optie om na de zesde verjaring van de sluitingsdatum
van de transactie het resterende 30%-aandeel in de joint venture
aan TPV te verkopen voor een op dezelfde formule berustende
vergoeding.
De ondertekening van de definitieve overeenkomsten zal naar verwachting
in het derde kwartaal volgen; de afronding van de transactie zal
waarschijnlijk voor het eind van 2011 plaatsvinden. Tussen de datum van
de bekendmaking en de ondertekening van de definitieve overeenkomsten
zal Philips de toepasselijke procedures voor raadpleging van de
werknemers volgen, terwijl TPV een bevestigend due diligence-onderzoek
zal uitvoeren ten aanzien van de Television-activiteiten. De transactie
is afhankelijk van de relevante goedkeuringen van aandeelhouders en
toezichthoudende instanties.
Philips zal de winst-en-verliesrekening van de televisieactiviteiten
opnemen onder beëindigde bedrijfsactiviteiten; het betreffende
nettobedrijfskapitaal zal op de balans worden geboekt onder activa
aangehouden voor verkoop. De omzet van de televisieactiviteiten van
Philips bedroeg in 2010 ruim EUR 3 miljard.
---
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Joost Akkermans
Corporate Communications
Tel: +31 20 5977 406
E-mail: joost.akkermans@philips.com
---
Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, gericht op het verbeteren van onze levenskwaliteit door
middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het
gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips
technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, gebaseerd
op een diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn
merkbelofte van "sense and simplicity". Ons hoofdkantoor is gevestigd
in Nederland en wereldwijd werken er ongeveer 117.000 mensen verdeeld
over ruim 100 landen bij Philips. Met een omzet van 22.3 miljard euro
in 2010 is Philips marktleider op het gebied van cardiologische zorg,
spoedeisende zorg en thuisgezondheidszorg, zuinige
verlichtingsoplossingen en nieuwe lichtapplicaties, maar ook
lifestyleproducten voor persoonlijk welzijn met sterk leidende posities
in Flat TV, scheerapparaten, draagbaar entertainment en mondverzorging.
Al het nieuws over Philips vind je op www.philips.com/newscenter.