Veel klachten over zorgkantoren bij ombudsman
De Nationale ombudsman heeft 612 meldingen ontvangen over zorgkantoren.
Tachtig procent daarvan was negatief.
Nationale ombudsman Meldingen
De meldingen kwamen binnen op een meldpunt dat in maart in het leven
werd geroepen voor een onderzoek naar de kwaliteit van de
AWBZ-uitvoering. Burgers konden er hun positieve en negatieve
ervaringen met zorgkantoren melden. De meeste meldingen hebben
betrekking op administratieve organisatie, behulpzaamheid en
informatieverstrekking.
Klachtenboek
In maart startte de ombudsman een onderzoek naar de kwaliteit van de
AWBZ-uitvoering door zorgkantoren. Hij stelde een klachtenboek samen
met een aantal negatieve ervaringen van burgers met zorgkantoren. Om te
beoordelen of het geschetste beeld klopte, opende hij een meldpunt op
zijn website. Daar konden burgers tot 8 april hun positieve en
negatieve ervaringen met een zorgkantoor melden. Hierop ontving hij 612
meldingen: tachtig procent negatief en twintig procent positief.
Oplossingen
Binnenkort spreekt de ombudsman de managers van de zorgkantoren en
vraagt hij hen om concrete oplossingen. Voor de zomer maakt hij de
verbeterplannen van de zorgkantoren bekend.
18 april 2011
Vereniging Spierziekten Nederland