Vrije Universiteit Amsterdam
Onderwijs in patiëntenveiligheid
* Startdatum: 18-04-2011
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Patient safety education for medical residents
* Spreker: J.D. Jansma
* Promotor: prof.dr. A.B. Bijnen prof.dr. C. Wagner
* Onderdeel: VU medisch centrum
* Wetenschapsgebied: Medisch
* Evenementtype: Promotie
Bij medische fouten speelt de menselijke factor een belangrijke rol.
Vreemd genoeg was er tot voor kort nauwelijks aandacht voor één van de
belangrijkste middelen om die menselijke factor te beïnvloeden,
namelijk specifiek op veiligheid gericht onderwijs. Het proefschrift
van José Jansma is waarschijnlijk het eerste, in ieder geval in
Nederland, waarin dit onderwerp centraal staat. Zij onderzocht
veiligheidsonderwijs aan in een ziekenhuis werkzame arts-assistenten -
junior dokters al of niet in opleiding tot medisch specialist, die de
studie geneeskunde hebben voltooid. Zij zijn sleutelfiguren in de
klinische zorg en daarom een belangrijke doelgroep voor dit onderwijs.
Bovendien zijn zij de specialisten van de nabije toekomst.
Belangrijke aandachtsgebieden voor patiëntveiligheidsonderwijs zijn
bijvoorbeeld het leren van fouten door melden en analyseren van
incidenten, menselijke factoren die daar een rol bij spelen en
informatieoverdracht tussen zorgverleners onderling en richting
patiënten. De onderzoeksmethoden die Jansma gebruikte omvatten onder
meer een systematische review van de literatuur, vragenlijsten,
interviews, en focusgroepsdiscussies. Zij zijn primair gericht op de
ontwikkeling en de effecten van het onderwijs. Daarnaast verkreeg zij
inzicht in factoren die het gedrag van arts-assistenten met betrekking
tot het verbeteren van patiëntveiligheid beïnvloeden.
Jansma laat zien dat een patiëntveiligheidscursus voor arts-assistenten
kan bijdragen aan een vergroot patiëntveiligheidsbewustzijn in deze
groep, dat dit een positieve invloed kan hebben op attitudes en
intenties van arts-assistenten en dat het de ontwikkeling van
specifieke patiëntveiligheidsvaardigheden kan stimuleren, zoals het
waarnemen en analyseren van incidenten. Hoe dit kan worden omgezet in
een blijvende gedragsverandering is een belangrijk onderwerp voor
toekomstig onderzoek, maar Jansma verwacht dat dit uitsluitend kan
worden bereikt wanneer patiëntveiligheid een vast onderdeel vormt en
geïntegreerd is in het formele en informele leren van arts-assistenten.
Het proefschrift is te dowloaden via VU-dare
Zie het origineel
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam