18 april: stremming alle scheepvaart op Noordzeekanaal
7 april 2011
Ingezonden bericht Rijkswaterstaat. Het eerste tunnelelement van de
Tweede Coentunnel is op 4 en 5 april afgezonken en ligt op zijn plaats:
tegen de noordelijke toerit aan. Op maandag 18 april wordt het tweede
tunnelelement afgezonken, dat tegen het eerste tunnelelement aan komt
te liggen. Dit was gepland op 11 april. Het Noordzeekanaal ter hoogte
van de bestaande Coentunnel is tijdens het afzinken van het tweede
element tussen 18 april 06.00 uur en dinsdag 19 april 06.00 uur
gestremd voor alle scheepvaart. Het tweede tunnelelement hoeft niet
zoals het eerste, in een fuikconstructie te worden gesleept en
afgezonken. Hierdoor zal naar verwachting het afzinkproces eenvoudiger
en sneller verlopen.
De werkzaamheden bij het afzinken van het eerste element vergden meer
tijd waardoor de voorbereidingen voor het afzinken van het tweede
tunnelelement zijn opgeschoven. Door de langere duur van de
werkzaamheden bij het eerste tunnelelement werd de stremming voor de
scheepvaart verlengd tot dinsdag 5 april 09.45 uur in plaats van 06.00
uur. De zeescheepvaart kon tijdens de uitloop van de werkzaamheden
gewoon passeren.
De beroepsscheepvaart is geïnformeerd via de reguliere
scheepvaartinformatie. Gebruikers van het Noordzeekanaal worden via
(matrix) borden op de hoogte gebracht van de stremmingen.
Rijkswaterstaat adviseert de recreatievaart zich voor afvaart te
informeren over de actuele stand van zaken via
www.rijkswaterstaat.nl/tweedecoentunnel. Jachthavens en
watersportverenigingen in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht zijn door
Rijkswaterstaat op de hoogte gesteld van de werkzaamheden en de
stremmingen.
Het afzinken van de overige twee tunnelelementen is gepland op 26 april
en 3 mei. Eventuele uitwijkdata zijn 10, 16 en 24 mei. De
tunnelelementen liggen tot het afzinken tijdelijk geparkeerd in de
Coenhaven in Amsterdam. Alle scheepvaartverkeer moet in april en mei
rekening houden met volledige stremmingen op het Noordzeekanaal.
Afzinken tweede tunnelelement
Maandag 18 april om 05.00 uur wordt het tweede element (TE3) met
sleepboten en een duwboot uit de Coenhaven gesleept en naar de plek
vervoerd waar het wordt afgezonken.
In de afzinksleuf zijn grote betontegels geplaatst (7x7 meter) waarop
het element na het afzinken met de achterzijde (naar het zuiden
wijzend) tijdelijk komt te rusten. Hiervoor zijn in het tunnelelement
twee zware hydraulische vijzelpennen gemonteerd. Afzinkpontons en een
drijvende bok houden het tunnelelement tijdens het afzinken in balans.
Met lieren wordt het tweede element langzaam en gecontroleerd
afgezonken naar de juiste positie. Het afzinken van de elementen is
precisiewerk. In tijd gezien neemt dit een groot gedeelte van de 24 uur
durende operatie in beslag.
Om het tunnelelement te laten zinken worden de daarin aanwezige
ballasttanks langzaam volgepompt met water. Om de juiste positionering
van het element te krijgen, gebruikt de aannemer geavanceerde
meetapparatuur. Als het element uiteindelijk op de juiste positie is
gekomen, trekken vijzels het tweede element tegen het eerste element
van de Tweede Coentunnel aan. Dit is het moment dat de rubberen
tunnelafdichting (Gina profiel) zijn functie uitoefent. Daarnaast wordt
het element definitief op de twee hydraulische vijzelpoten gezet.
Tussen de onderkant van het afgezonken element en de waterbodem is een
kleine ruimte van ongeveer een halve meter. Deze ruimte wordt opgevuld
met een zandlaag. Deze vormt de definitieve fundering van het
tunnelelement. Het opvullen met een zandlaag noemt men onderspoelen.
Nadat het water tussen de twee kopschotten - ruimte tussen de twee
elementen - verwijderd is, kunnen de waterdichte deuren in de
kopschotten worden geopend. Een laatste landmeetkundige controle op de
positie van het element kan dan vanuit het eerste element plaatsvinden.
Meer informatie?
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt
Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke
Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van
Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed
zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het
volledige tracé open voor het verkeer.
Haven Amsterdam