Ingezonden persbericht
Museum De Paviljoens, Almere
Persbericht 25 maart 2011
Suchan Kinoshita: Het verkeerde moment op de juiste plek / The Right Moment at the Wrong Place
17 april 2011 18 september 2011 In haar eerste museale solotentoonstelling in Nederland herensceneert Suchan Kinoshita (Tokio, 1960) haar oeuvre in de transparante architectuur van Museum De Paviljoens (de Aue Paviljoens, gebouwd door de architecten Robbrecht en Daem voor Documenta IX, Kassel 1992). Kinoshita speelt met verwachtingspatronen van het publiek, herhaling en subtiele verschuivingen in vertaling en ze ontwricht de synchroniciteit van tijd en ruimte. Kinoshita doorsnijdt de logica van de bestaande ruimtes van Museum De Paviljoens en creëert op basis van deze architectuur een nieuwe ruimte, waarbinnen haar interdisciplinaire installaties een plek vinden. Verschillende werken komen terug als een chinese whisper, veranderd door het verstrijken van de tijd, haar interpretatie vanuit het heden en de nieuwe locatie. Suchan Kinoshita is opgegroeid in Japan. In 1981 trok zij naar Keulen voor een opleiding aan de Hochschule fur Musik. Vervolgens was zij enkele jaren verbonden a
an het TAM (Theater am Marienplatz) in Krefeld. Sinds haar studie aan de Jan van Eyck akademie in 1988/89 is Maastricht haar thuisbasis. Kinoshita had eerder solotentoonstellingen in onder andere M HKA in Antwerpen (Eerste huwelijk, 2002), Ikon Gallery in Birmingham (Das Fragment an sich (The fragment in itself), 2006-2007) en recent in Museum Ludwig in Keulen (In 10 Minuten, 2010-2011) en Mudam in Luxemburg (Stick Empathy, 2011). Solotentoonstellingen in Museum De Paviljoens Suchan Kinoshita: Het verkeerde moment op de juiste plek / The Right Moment at the Wrong Place is de laatste in een reeks solotentoonstellingen in Museum De Paviljoens waarin de kunstenaar steeds het hele gebouw van De Paviljoens ter beschikking heeft gekregen om op zijn of haar oeuvre te reflecteren en tegelijkertijd nieuw werk te ontwikkelen. De voorgangers in deze serie waren: MAPPA: Yael Davids 1994 2003 People can only deal with the fantasy when they are ready for it: Job Koelewijn 1992 2004 Vertaald
e Werken / Translated Works: Barbara Visser 1990 2006 Meschac Gaba: Museum of Contemporary African Art & More Germaine Kruip: Only the Title Remains Deze serie tentoonstellingen is gerelateerd aan het overkoepelende project De Nederlandse identiteit?, waaronder Museum De Paviljoens tot en met 2012 programmeert. Opening Suchan Kinoshita: Het verkeerde moment op de juiste plek / The Right Moment at the Wrong Place Door Bart De Baere, directeur M HKA, Antwerpen Zondag 17 april 2011, 16.00 uur
Ingezonden persbericht