Itteren
Haltepalen bus
Ingezonden door Han Hamakers op za, 16-04-2011, 16:09
* openbaar vervoer; veolia
Onlangs is in Itteren weer een haltepaal geplaatst met zogenaamde
dynamische reisinformatie. Dat wil zeggen dat op het display van de
haltepaal de werkelijke aankomsttijd van de bus staat vermeldt. Als de
bus er op de dienstregelingtijd niet is kan de reiziger zien of de bus
nog komt (hij kan de bus gemist hebben of de bus is te vroeg de halte
gepasseerd) of dat de bus vertraging heeft en hoe lang het nog duurt
voordat de bus komt.
Ook al is de bus te vroeg of te laat het is altijd beter dat te weten
dan in onzekerheid bij de halte te moeten staan. Waar mogelijk wordt
gebruik gemaakt van zonnepanelen om de display aan te sturen. Dat is
bijvoorbeeld het geval in de Pasestraat. Veolia is immers een
wereldwijd bedrijf dat veel doet op het gebied van milieu.
De displays heb je overigens in verschillende uitvoeringen. De
uitvoering op de haltepaal is de meest eenvoudige. Op stations,
overstapknooppunten en in b.v. ziekenhuizen hangen andere types waar de
vervoerder meer informatie op kwijt kan.
Als het display zwart is betekent dat niet dat de zaak kapot is. Op dat
moment wordt via GPS de positie van de bus bepaald en vervolgens de
tijd die nodig is om bij de halte te komen.
De Provincie heeft de minister gevraagd om per 7 juli de strippenkaart
niet meer geldig te laten zijn op de bus. Dat betekent dat men vanaf
die dag alleen nog maar kan reizen met de ov-chipkaart, of dure
kaartjes op de bus en met abonnementen. Koop dus niet te veel
strippenkaarten in voorraad want vanaf 7 juli zijn ze dus niet meer
geldig.
Zoals al eerder is uitgelegd is het reizen met de ov-chipkaart
eerlijker dan het reizen met de strippenkaart. Er wordt immers
afgerekend op basis van werkelijk gereden kilometers en niet meer op
basis van zones. Voor Itteren valt dat slecht uit omdat wij aan het
eind van een zone liggen. Reizen met de ov-chipkaart wordt daarom in
z'n algemeenheid duurder. Dat is echter afhankelijk van de reis die je
maakt. Naar Bunde wordt namelijk goedkoper en als je naar de huisarts
in Borgharen gaat zal het niet veel uitmaken. Het kilometertarief is
overigens nog behoorlijk goedkoper dan de kilometerprijs die je kwijt
bent als je met de auto gaat.
Wil je echter maximaal profiteren van de mogelijkheden die de
ov-chipkaart biedt dan moet je een persoonlijke kaart aanschaffen. Op
basis van je leeftijd krijg je korting als je 65 jaar of ouder bent.
Ook kinderen krijgen dan automatisch korting. Bovendien kun je dan
dalkorting aanvragen waardoor je na 09.00 uur reist met 20% korting in
de bus en 40% korting in de Veoliatreinen. De kortingen worden
gestapeld. Dat wil zeggen dat iemand van 65 die na 09.00 uur reist
beide kortingen krijgt.
Binnenkort komt er weer een nieuwe actie om het gebruik van de
ov-chipkaart te stimuleren. Maak gebruik van die gelenheid. Dat scheelt
EUR 7,50 per kaart. Aangezien iedereen in een gezin afzonderlijk een
kaart nodig heeft kan dat behoorlijk oplopen. Hou dan daarom de krant
e.d. goed in de gaten.
Ben je geen geregelde reizger dan is er niets aan de hand. Je kunt in
noodgevallen altijd nog een kaart op de bus kopen (erg duur) of een
anonieme kaart aanschaffen. Deze kaart kan door iedereen in het gezin
gebruikt worden.
Share this