Universiteit van Amsterdam

Linkinformatie bewijst populariteit en inhoudelijke relevantie zoekresultaten
Promotie Informatiewetenschap

vrijdag 15 april, 14.00 uur
Hoe kunnen internetzoekmachines de links tussen webpagina's gebruiken om zoekresultaten te verbeteren? Gebruikers willen de meest relevante webpagina's bovenaan de resultatenlijst. Zoekmachines zoals Google gebruiken het aantal links dat naar een pagina wijst om de populairste pagina's bovenaan te krijgen. De linkrichting is bepalend. Een link van A naar B maakt B populair, maar niet A. Links kunnen ook een signaal geven dat twee pagina's inhoudelijk gerelateerd zijn, en daarmee als bewijs dienen voor de inhoudelijke relevantie van webpagina's. Eerst worden webpagina's gezocht die de woorden uit de zoekvraag bevatten, waarna alleen de links tussen die pagina's worden geselecteerd. De pagina met de meeste links wordt beschouwd als het meest inhoudelijk relevant. Hierbij maakt de linkrichting niet uit. Een link die bewijs voor de inhoudelijke relevantie van A doorgeeft aan B, geeft bewijs voor de inhoudelijke relevantie van B ook door aan A. Marijn Koolen brengt de waarde van linkin formatie voor het ordenen van zoekresultaten duidelijker en vollediger dan voorheen in kaart. Voor inhoudelijke relevantie is de selectie van links belangrijk, evenals de inhoudelijke relatie tussen gelinkte pagina's, maar niet de linkrichting. Voor populariteit zijn linkselectie en inhoudelijke relatie minder belangrijk, maar is juist de linkrichting belangrijk. Dhr. M.H.A. Koolen: The Meaning of Structure: The Value of Link Evidence for Information Retrieval. Promotor is dhr. prof. dr. J.S. Mackenzie Owen.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.