Haarlem, 15 april 2011
PERSBERICHT
Meerderheid klanten begrijpt voorwaarden autoverzekering niet
De polisvoorwaarden van bijna negentig procent van de autoverzekeraars zijn te moeilijk geschreven. Circa zestig procent van de klanten begrijpt hierdoor niet goed wat hun rechten en plichten zijn. Vijf verzekeraars voldoen aan wat de
Heldere polisvoorwaarden zijn mogelijk
Verzekeringssite.nl heeft de polisvoorwaarden van 44 autoverzekeraars geanalyseerd met behulp van
Verbeterde voorwaarden
Onna-onna scoort als enige autoverzekeraar taalniveau B1. Dit betekent dat 95 procent van de lezers dit taalniveau aankan. De voorwaarden van ANWB, Ditzo, InShared en Orion Direct hebben taalniveau B2. Goed om begrepen te worden door 80 procent van de Nederlanders. Hordijk: "Onna-onna zat vorig jaar nog op taalniveau C1, waardoor zestig procent van de verzekerden de voorwaarden niet snapt. Onna-onna heeft ervoor gezorgd dat nu bijna al hun klanten weten wat de autoverzekering wanneer wel en wanneer niet dekt. Daarnaast heeft ANWB een aangekondigde verbeterslag gemaakt. Bij deze verzekeraar waren de voorwaarden vorig jaar ook nog te moeilijk geformuleerd."
Meetlat taalniveaus
In 2001 heeft de Raad van Europa het
Taalniveau
Aantal verzekeraars
Percentage verzekerden begrijpt polisvoorwaarden
B1: standaard eenvoudige teksten
1
95%
B2: normale teksten
4
80%
C1: moeilijke of specifieke teksten
34
40%
C2: zeer ingewikkelde teksten
5
5%
Kijk voor het taalniveau per autoverzekeraar in het overzicht op:
Noot voor redacties