Rijksoverheid
Ministerraad stemt in met Beleidsagenda Luchtvaartveiligheid 2011-2015
Persbericht | 15-04-2011
Internationaal worden hoge eisen gesteld aan luchtvaartveiligheid. Het
kabinet wil dat Nederland op dat gebied tot de top van de wereld blijft
behoren. Daarvoor is continue alertheid nodig.
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Atsma van
Infrastructuur en Milieu ingestemd met de Beleidsagenda
Luchtvaartveiligheid 2011-2015 waarin de acties zijn opgenomen die
Nederland neemt voor de veiligheid van de burgerluchtvaart.
Luchtvaart is nog steeds één van de veiligste manieren van transport.
De drukte in het luchtruim is de afgelopen twintig jaar verdubbeld,
toch is het aantal ongelukken niet toegenomen. Vanuit de hele wereld
wordt op of over Nederland gevlogen en Nederlandse vliegtuigen komen
over de hele wereld. Voor de toekomst wil Nederland werken aan vier
prioriteiten: veiligheidsmanagement, veilige luchthavens, menselijke
factoren en luchtverkeersleiding. Zo blijft Nederland, gebaseerd op de
implementatie van de ICAO-regelgeving (de internationale organisatie
voor de burgerluchtvaartveiligheid), behoren tot de top 15 van de
wereld (nu nummer 14). Het kabinet wil op de BES-eilanden streven naar
hetzelfde veiligheidsniveau als in Nederland.
Op en rond de luchthaven stelt het rijk eisen aan allerlei
activiteiten. Problemen die recent de nodige aandacht hebben gekregen
betreffen het beschijnen van piloten met lasers en vogelaanvaringen.
Inmiddels zijn maatregelen genomen. Zo wordt de beschijning van piloten
met laserstralen strafbaar gesteld. Daarnaast worden maatregelen
genomen om het aantal vogels, in het bijzonder de ganzen, op en rond
Schiphol terug te dringen. Deze zomer worden met de betrokken
provincies, Schiphol en landbouw- en natuurorganisaties afspraken
gemaakt over de gezamenlijke uitvoering van maatregelen.
Het kabinet hanteert als uitgangspunt dat luchtvaartbedrijven zelf
verantwoordelijk zijn voor het managen van de veiligheid. Dit begint
met het verzamelen en analyseren van alle voorvallen. Met een
veiligheidsmanagementsysteem benoemen bedrijven zelf hun risico's en
nemen zij de benodigde maatregelen. In de Beleidsagenda is opgenomen
dat veiligheidsmanagement verplicht wordt. De overheid zorgt in overleg
met de sector voor concrete en meetbare veiligheidsdoelstellingen.
Hiermee wordt invulling gegeven aan de brede inzet van het kabinet om
het toezicht te beperken wanneer een bedrijf kan aantonen
verantwoordelijkheid te nemen.
De complexiteit van de luchtvaart blijft toenemen, daarom wordt ingezet
op het continue verbeteren van opleidingen. Goede vaardigheden zijn
niet voldoende als de werkomstandigheden te zwaar zijn. Daarom zal nog
intensiever worden gewerkt aan het optimaal functioneren van
luchtvaartpersoneel door bijvoorbeeld het voorkomen van vermoeidheid.