Nederlands Uitgeversverbond

Weekers

Reactie NUV op fiscale plannen staatssecretaris Weekers


* 15 april 2011

Het NUV heeft kennisgenomen van de fiscale plannen van staatssecretaris Weekers. Hoewel het NUV zeker voorstander is van een `eenvoudiger, meer solide en fraudebestendig belastingstelsel', staat het afwijzend tegenover de plannen om dit te bewerkstelligen door uniformering van het btw-tarief (19 procent) en, vooruitlopend daarop, een eerste verhoging van het lage tarief (van zes naar acht procent). Het voorstel om het lage tarief te verhogen, is uitermate schadelijk voor zowel de consument als de uitgeefsector, en komt ook nog eens op een moment dat veel uitgevers voor een belangrijke transitie staan als gevolg van de digitalisering.

In de huidige informatiemaatschappij, kenniseconomie en democratie vervullen uitgeefproducten, zowel boeken, kranten als tijdschriften, een zeer belangrijke rol. Het is dan ook niet voor niets dat vanuit cultuurpolitieke overwegingen voor deze uitingen reeds in het verleden al bewust is gekozen voor het lage btw-tarief. Journalistieke producten zijn essentieel voor het functioneren van de democratie. Het lage btw-tarief biedt de consument een laagdrempelige toegang tot cultuur en informatie. Een verhoging van het btw-tarief tast de rentabiliteit van nieuwsbedrijven aan met mogelijk directe gevolgen voor het aantal titels. Nieuws- en opiniemedia zijn een eerste levensbehoefte, die niet gehinderd zouden moeten worden door een hoog btw-tarief. Het NUV pleit er voor hier het verlaagde btw-tarief in stand te houden.

Ook voor het onderwijs, thans vrijgesteld van btw, zou een btw-verhoging (tenzij dit zou kunnen worden teruggevorderd) zeer nadelig zijn en zorgen voor een belangrijke kostenverhoging voor zowel ouders als scholen. Door de introductie van het gratis schoolboek in Nederland bezuinigen al veel scholen op leermiddelen Dit zou, evenals een btw-verhoging, kunnen leiden tot een verschraling van de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de kenniseconomie onder druk zetten.

In maart 2011 nog presenteerde minister Verhagen (EL&I) de hoofdpunten van het nieuwe beleid voor het bedrijfsleven en benoemde de creatieve industrie, met daar inbegrepen de media, als een van de negen topsectoren van Nederland waarin gericht geïnvesteerd en knelpunten aangepakt zouden moeten worden, zodat de groei van deze sectoren niet wordt belemmerd. Volgens het kabinet is `de creatieve industrie zeer waardevol voor de Nederlandse economie en levert deze een wezenlijke bijdrage aan de innovatiekracht van Nederland', hetgeen eerder deze week ook nog eens werd benadrukt door de staatssecretaris voor Veiligheid en Justitie in zijn Speerpuntenbrief Auteursrechtbeleid. De nu aangekondigde btw-verhoging voor deze sector, waar momenteel juist volop in kennis en innovatie (o.a. digitalisering) wordt geïnvesteerd, lijkt hier haaks op te staan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Cecilia van Dalen, secretaris Economische en Juridische Zaken van het NUV.