Weekers
Reactie NUV op fiscale plannen staatssecretaris Weekers
* 15 april 2011
Het NUV heeft kennisgenomen van de fiscale plannen van staatssecretaris
Weekers. Hoewel het NUV zeker voorstander is van een `eenvoudiger, meer
solide en fraudebestendig belastingstelsel', staat het afwijzend
tegenover de plannen om dit te bewerkstelligen door uniformering van
het btw-tarief (19 procent) en, vooruitlopend daarop, een eerste
verhoging van het lage tarief (van zes naar acht procent). Het voorstel
om het lage tarief te verhogen, is uitermate schadelijk voor zowel de
consument als de uitgeefsector, en komt ook nog eens op een moment dat
veel uitgevers voor een belangrijke transitie staan als gevolg van de
digitalisering.
In de huidige informatiemaatschappij, kenniseconomie en democratie
vervullen uitgeefproducten, zowel boeken, kranten als tijdschriften,
een zeer belangrijke rol. Het is dan ook niet voor niets dat vanuit
cultuurpolitieke overwegingen voor deze uitingen reeds in het verleden
al bewust is gekozen voor het lage btw-tarief. Journalistieke producten
zijn essentieel voor het functioneren van de democratie. Het lage
btw-tarief biedt de consument een laagdrempelige toegang tot cultuur en
informatie. Een verhoging van het btw-tarief tast de rentabiliteit van
nieuwsbedrijven aan met mogelijk directe gevolgen voor het aantal
titels. Nieuws- en opiniemedia zijn een eerste levensbehoefte, die niet
gehinderd zouden moeten worden door een hoog btw-tarief. Het NUV pleit
er voor hier het verlaagde btw-tarief in stand te houden.
Ook voor het onderwijs, thans vrijgesteld van btw, zou een
btw-verhoging (tenzij dit zou kunnen worden teruggevorderd) zeer
nadelig zijn en zorgen voor een belangrijke kostenverhoging voor zowel
ouders als scholen. Door de introductie van het gratis schoolboek in
Nederland bezuinigen al veel scholen op leermiddelen Dit zou, evenals
een btw-verhoging, kunnen leiden tot een verschraling van de kwaliteit
van het onderwijs en daarmee de kenniseconomie onder druk zetten.
In maart 2011 nog presenteerde minister Verhagen (EL&I) de hoofdpunten
van het nieuwe beleid voor het bedrijfsleven en benoemde de creatieve
industrie, met daar inbegrepen de media, als een van de negen
topsectoren van Nederland waarin gericht geïnvesteerd en knelpunten
aangepakt zouden moeten worden, zodat de groei van deze sectoren niet
wordt belemmerd. Volgens het kabinet is `de creatieve industrie zeer
waardevol voor de Nederlandse economie en levert deze een wezenlijke
bijdrage aan de innovatiekracht van Nederland', hetgeen eerder deze
week ook nog eens werd benadrukt door de staatssecretaris voor
Veiligheid en Justitie in zijn Speerpuntenbrief Auteursrechtbeleid.
De nu aangekondigde btw-verhoging voor deze sector, waar momenteel
juist volop in kennis en innovatie (o.a. digitalisering) wordt
geïnvesteerd, lijkt hier haaks op te staan.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Cecilia van Dalen,
secretaris Economische en Juridische Zaken van het NUV.
Nederlands Uitgeversverbond