Jarige Wegenwacht zet multifunctioneel voertuig in
Den Haag, 15 april 2011
De Wegenwacht heeft vandaag op feestelijke wijze het nieuwe
multifunctioneel voertuig geĂŻntroduceerd. Deze extra zware Volkswagen
Transporter (T5) heeft alles aan boord voor het verhelpen van storingen
aan een pechvoertuig. Mocht de storing niet verholpen kunnen worden, kan
het wegenwachtvoertuig de pechauto ook wegslepen. Daarvoor is in de
laadruimte een speciaal inklapbare afsleep-as gemonteerd.
In het nieuwe hulpverleningsvoertuig zijn de kasten met het gereedschap
en de hulpmiddelen zo geplaatst, dat er in het voertuig ruimte is
ontstaan voor het inbouwen van de afsleepas. Het voertuig is voorzien
van twee schuifdeuren zodat de wegenwacht goed bij zijn gereedschap
kan.
Het opladen van een defect voertuig op de afsleep-as kan in ruim tien
minuten gebeuren. Daarna kan de wegenwacht de auto naar een andere plek
vervoeren, bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde garage. Daar kan
vervolgens worden besloten wat het met het defecte voertuig moet
gebeuren.
De ANWB zet twaalf van deze mulitifunctionele voertuigen bij wijze van
proef in 't Gooi in. Mocht deze proef slagen dan volgen er later dit
jaar meer.
Het voordeel voor het ANWB-lid is dat men in principe maar een keer op
de Wegenwacht hoeft te wachten.
65 jaar Wegenwacht
Vlak na de Tweede Wereldoorlog vatte de ANWB het plan op om naar
voorbeeld van de Engelse zusterclub Automobile Association (AA)
auto's van leden met pech weer aan de praat te krijgen. Op 15 april
1946 ging de eerste hulpbrigade in Nederland van start: met zeven gele
Harley Davidson Liberator motorfietsen. Met in totaal 1.2 miljoen
pechhulpverleningen per jaar is de Wegenwacht tegenwoordig met 900
wegenwachten 24 uur per dag actief. 90% van de pechklanten kan na
tussenkomst van de Wegenwacht hun weg met de eigen auto weer vervolgen.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB