Ingezonden persbericht


Sociale media helpen steeds vaker bij zoektocht nieuwe baan

Sociale media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter nemen in hoog tempo de rol van traditionele vacaturesites over bij het vinden van een baan. Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt vaker alleen nog maar sociale media om vacatures te zoeken. Twitter krijgt een prominentere rol op de werkvloer. Mensen gebruiken een tweet steeds vaker in plaats van een e-mail om collega's op de hoogte te houden (15 procent).

Deze razendsnelle opmars van sociale media op de arbeidsmarkt blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Onderzoeksbureau Blauw Research deed onderzoek onder 810 werkenden, een representatieve doorsnee van de arbeidspopulatie van Nederland.

Twitter wordt concurrent e-mail

In het onderzoek neemt Twitter een opvallende plaats in. Twitter lijkt een geduchte concurrent te worden van e-mail als intern communicatiemiddel: zo gebruikt 24 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega's op de hoogte te houden van wat ze doen.

Eveneens 24 procent van de jonge werknemers gebruiken in dit opzicht eerder Twitter dan e-mail. Ook onder 21 procent van de hoogopgeleiden is het sturen van een tweet populairder dan een e-mail om collega's op de hoogte te houden.

Sociale media inzetten bij zoeken baan

Opvallend is de rol die sociale media tegenwoordig spelen bij het vinden van een baan. Van de ondervraagden zegt 22 procent dat zij alleen nog maar sociale media zouden gebruiken om vacatures te zoeken in plaats van traditionele vacaturesites. Met name laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog sociale media (31 procent). Sociale media wordt ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Ze doen dit als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent). Een interessant gegeven: veel werknemers (59 procent) wantrouwen de informatie over werkgevers op sociale media. Mogelijk zijn zij zich bewust van het subjectieve karakter van sociale media of de commerciële aard van corporate profielen.

Profiel op LinkedIn en Facebook

Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op sociale media zoals LinkedIn en Facebook. Met name in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van sociale media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt.

Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt sociale media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben de sociale media ontdekt als het middel naar de top.

Bij het enthousiasme in grote delen van de arbeidsmarkt over sociale media vallen ambtenaren wat uit de toon. Werknemers bij de overheid hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op Linkedin of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent).

Zakelijk profijt van sociale media
Een op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van sociale media. Met name hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Desondanks biedt maar een minderheid van de werkgevers toegang tot sociale media op het werk. Veel werknemers zoeken in de sociale media informatie over klanten. Ook hier zijn werknemers uit de dienstverlening sterk vertegenwoordigd, al geven ze grif toe dat sociale media hen ook wel enigszins van het werk houden (38 procent).

Sociale media steeds belangrijker bij werving
Marc Feitsma, Manager Internet bij Randstad Nederland, denkt dat veel werkgevers zich nog onvoldoende realiseren dat sociale media voor werknemers belangrijk zijn geworden. "Veel werkgevers denken nog dat het een hype is die overwaait en die vooral privé een rol speelt. Dit onderzoek geeft aan dat sociale media nadrukkelijk een rol speelt op de werkvloer. Sociale media worden voor werving snel belangrijker. De reputatie van bedrijven als werkgever wordt mede bepaald en beoordeeld in de sociale media."

Feitsma noemt het een opvallende onderzoeksuitkomst dat slechts 37 procent van de werkgevers spelregels heeft opgesteld over wat werknemers op sociale media mogen vertellen. "Een groot deel van de werkgevers ziet er dus niet op toe dat de 'buzz' rondom hun organisatie in bepaalde mate wordt gevolgd en gestuurd. Een gemiste kans."