persbericht
14 april 2011
ChristenUnie: uitstel spoorverdubbeling Almere onacceptabel
Minister Schultz wil een besluit tot uitbreiding van de spoorlijn naar Almere uitstellen tot eind 2012 omdat op dat moment ook een besluit wordt genomen over een eventuele metro over het IJmeer tussen Amsterdam en Almere. Dit staat in schril contrast met het recente besluit om 200 miljoen extra beschikbaar te stellen voor de verbreding van de A1, A6, A9 en A10. Arie Slob: 'De inwoners van Almere moeten niet alleen een goede wegverbinding hebben, maar ook een goede spoorverbinding.'
De minister dreigde al een goedkopere variant voor het spoor te kiezen die zou leiden tot minder treinen dan gepland, langere reistijden en meer overstappen. Slob: 'Nu neemt ze helemaal geen besluit waardoor het project verder vertraagt. Dat is onacceptabel want de treinen puilen nu al dagelijks uit. Bovendien gaat de Hanzelijn in 2012 open. Er moet dan voldoende ruimte zijn op het spoor.'
Volgens het Kamerlid wordt de spoorverdubbeling nu uitgespeeld tegen de IJmeer-verbinding. Slob: 'Beide projecten zijn hard nodig, maar de IJmeer-verbinding is meer voor de lange termijn. De minister zoekt samen met bouwers nog naar de goedkoopste variant voor de IJmeer-metro, maar je praat dan sowieso over een miljarden project. En de realisatie van zo'n geheel nieuwe lijn is ook sterk afhankelijk van de woningbouwontwikkelingen in Almere. Voor de uitbreiding van de spoorlijn liggen de plannen al klaar. Door optimalisatie van seinen en realisatie van inhaalsporen op delen van het traject Weesp-Almere kunnen er veel meer treinen gaan rijden. Dat is op korte termijn nodig.'
De ChristenUnie wil dat de minister voor de spoorlijn kiest voor de variant die minimaal 18 treinen per uur per richting mogelijk maakt. Slob: 'Het budget voor deze variant is beschikbaar. Een goedkopere variant met minder treinen is dus een bezuiniging. Met 18 treinen ontstaat het beloofde spoorboekloos reizen zowel richting Amsterdam als richting Schiphol omdat dan elke 10 minuten zowel een intercity als een sprinter rijdt.' Het Kamerlid wil dat de minister op zijn minst de tracéprocedure voor deze variant doorzet. 'Ze heeft dan nog even de tijd om haar financiële problemen op te lossen, maar nu stopzetten van alle procedures leidt tot onaanvaardbare vertraging.'
//////////////
Tweede Kamer der Staten Generaal