Inspectie: een constructieve ervaring voor 36 % van de bedrijven

14/04/2011 10:00

HDP-AristA Group

Een inspectie wordt over het algemeen geassocieerd met het bezoek van een inspecteur, controles, opzoekwerk en sancties. Hoe kijken bedrijven aan tegen een inspectie? De HDP-AristA hr-groep ging hier dieper op in en heeft 475 ondernemingen een enquête voorgelegd.

Zowat 70 % van de ondervraagde ondernemingen heeft al eens een inspecteur over de vloer gekregen. Gemiddeld hebben zij het bezoek gekregen van twee soorten inspectiediensten (sociale inspectie, toezicht op het welzijn op het werk, inspectie van de RVA of van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen...). Uit de antwoorden blijkt dat het toezicht op het welzijn op het werk soms wordt verward met het bedrijfsbezoek dat wordt uitgevoerd door de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming. Dat bezoek heeft een louter preventief doel.

Eén derde van de ondervraagde werkgevers en HR-managers herinnert zich niet meer in welk raam het bezoek heeft plaatsgehad. Bijna 40 % denkt dat de inspectie een routinecontrole was en 12 % is van oordeel dat de controle het gevolg was van een klacht. Iets meer dan de helft, 55 % om precies te zijn, zegt dat de controle niet was aangekondigd, wat op zich verrassend is, aangezien controles van bijvoorbeeld de sociale inspectie zo goed als altijd worden aangekondigd. Een minderheid, nl. 36 %, verklaart dat de inspectie was aangekondigd en dat ze zich erop hebben kunnen voorbereiden.

De inspectie van de RVA wordt als de meest 'dreigend' ervaren, de sociale inspectie als de meest 'opbouwend'.

Gevolgen van het bezoek

Eén op de twee ondernemingen bekent dat ze niet helemaal in orde was op het ogenblik van de inspectie. "De sociale wetgeving is voor heel wat ondernemers complex en niet meer op te volgen" legt Philippe Norman, Manager Legal Solutions bij HDP-AristA uit. "KMO's laten zich meer en meer bijstaan door externe partners die wel degelijk thuis zijn in deze sociaal-juridische aspecten.

Bedrijfsleiders zijn zeker en vast bereid om inspanningen te leveren maar hebben niet altijd een correct zicht op de plichten en de noodzakelijke documenten."

Voor 44 % van de ondervraagde personen heeft de inspectie gevolgen gehad voor het beheer en/of de organisatie van het personeel. Bijna 60 % verklaart dat ze op de hoogte waren van de sancties in geval van overtreding.

De rechten van de inspecteurs

Het is voor werkgevers soms niet evident te weten welke bevoegdheden een inspecteur heeft of net niet heeft. De ondervraagde ondernemingen weten dat inspecteurs:

- het recht hebben te praten met om het even welke werknemer van het bedrijf (voor zover dat gesprek de werking van de activiteiten niet verstoort);

- mogen vragen kasten die op slot zijn, te openen;

- verplicht zijn een verslag op te stellen.

Maar ze zijn minder op de hoogte van het feit dat inspecteurs alle computers of servers van de onderneming kunnen verzegelen of kopiëren of een compromis met de werkgever kunnen sluiten.

Panel

De enquête werd online uitgevoerd in maart 2011. De deelnemers bestonden voor 82 % uit bedrijfsleiders en voor 18 % uit HR-managers. Het panel was voor 61 % samengesteld uit ondernemingen met maximum 10 werknemers, voor 22 % uit bedrijven met minimum 11 en maximum 50 personeelsleden, en voor 18 % uit bedrijven die meer dan 50 mensen in dienst hebben. Het hoofdkantoor van de ondervraagde ondernemingen bevond zich voor 72 % in Vlaanderen en voor 14 % in Wallonië en Brussel.

Over de HDP-AristA Groep

De 870 werknemers van de HDP-AristA Groep bieden aan meer dan 28.000 werkgevers (die samen ongeveer 375.000 werknemers in dienst hebben) en 36.000 zelfstandigen een ruime waaier van diensten aan: begeleiding bij het oprichten van een onderneming, beheer van het sociaal statuut van zelfstandigen, personeelsbeleid, welzijn op het werk, opleidingen en seminaries.

Voor meer informatie, surf naar www.hdp-arista.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel