www.cbs.nl
Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS Persbericht PB11-028 pagina 1 van 4
PB11-028
14 april 2011
9.30 uur
Persbericht
Detailhandel boekt 3 procent meer omzet
* Meer omzet en hogere prijzen bij tankstations
* Lichte omzetgroei supermarkten en non-foodwinkels
In februari van dit jaar heeft de detailhandel 3,0 procent meer omzet behaald
dan in dezelfde periode een jaar eerder. De prijsstijging in de detailhandel
bedroeg ruim 2 procent, het volume in de detailhandel was bijna 1 procent
groter. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De helft van de omzetgroei in de detailhandel is toe te schrijven aan de
tankstations. Hun omzet was bijna 14 procent hoger dan een jaar eerder. Dat
komt vooral doordat de prijzen bij tankstations bijna 12 procent hoger waren.
Daarnaast was het volume 2 procent groter.
Winkels in voedingsmiddelen hebben in februari 1,5 procent meer omgezet,
vrijwel geheel door hogere prijzen. Supermarkten behaalden bijna 2 procent
meer omzet. De omzet van speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen was
juist iets kleiner dan vorig jaar.
Non-foodwinkels boekten in februari bijna 2 procent meer omzet dan in
dezelfde periode een jaar eerder. Het prijsniveau was 0,5 procent hoger. Het
volume groeide met ruim 1 procent. Winkels in huishoudelijke artikelen
hadden, met een stijging van ruim 7 procent in februari, de grootste
omzetgroei binnen de non-foodsector. Textielsupermarkten behaalden minder
goede groeicijfers. Deze winkels zagen de omzet met 7 procent teruglopen.
Omzetontwikkeling in de detailhandel1)2)
%-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder
-10
-5
0
5
10
15
j f ma m j j a s o n d j f mam j j a s o n d j f mam j j a s o n d j f
2008 2009 2010 2011
Waarde Prijs
1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
2) Exclusief apotheken.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB11-028 pagina 2 van 4
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in
voedings- en genotmiddelen (in 2010 een omzetaandeel van 36 procent), nonfoodwinkels
(51 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en
tankstations (9 procent).
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de omzetontwikkelingen hoeft geen rekening worden
gehouden met het verschil in koopdagen en feestdagen. Ten opzichte van
februari 2010 kent februari 2011 geen verschil in de samenstelling van
koopdagen. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling
gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Wijzigingen
Ten opzichte van het persbericht van 15 maart 2011 (PB11-020) zijn de cijfers
over januari 2011 en die over het vierde kwartaal en het jaar 2010 bijgesteld.
De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB11-028 pagina 3 van 4
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2011* 2010*
feb. jan. jan. t/m
feb.
4e kwartaal
jaar
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 3,0 0,6# 1,8 1,1# 0,3
Prijs 2,2 2,0 2,1 1,5 1,4
Volume 0,8 -1,3# -0,3 -0,4 -1,1
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 1,5 -2,0# -0,3 2,3 1,1
Prijs 1,3 1,1 1,2 1,3 0,4
Volume 0,2 -3,1# -1,5 1,0 0,7
Supermarkten
Omzet 1,8 -1,8 -0,1 2,9 1,8
Prijs 1,2 0,9 1,1 1,1 0,2
Volume 0,5 -2,7 -1,2 1,8 1,6
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -0,6 -3,5# -2,1 -1,5# -3,8#
Non-foodwinkels
Omzet 1,7 -0,4# 0,6 -1,0 -1,5
Prijs 0,5 0,4 0,5 -0,1 0,0
Volume 1,2 -0,8# 0,2 -0,8# -1,5
Omzet in:
Drogisterijen 3,3 -6,5# -2,0 1,1# 0,6#
Bovenkledingwinkels 1,2 0,1# 0,6 -0,8# -0,4
Textielsupermarkten -7,0 -5,7# -6,4 -2,5 0,8
Winkels in woninginrichtingartikelen
3) -2,4 0,6# -0,8 -4,5 -4,3
Winkels in consumentenelektronica
4) -0,9 1,9# 0,7 -0,4# 0,3#
Doe-het-zelfwinkels 5) 4,1 -1,9# 1,1 -0,5# -4,1
Winkels in huishoudelijke artikelen 7,4 1,9# 4,5 4,0# 3,0
Tankstations
Omzet 13,9 11,5# 12,7 6,2# 4,4
1) Exclusief apotheken.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB11-028 pagina 4 van 4