Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Op afspraak naar Burgerzaken

Klant krijgt bloemetje voor eerste digitale afspraak

Vanaf deze week kunnen inwoners digitaal een afspraak maken met de afdeling Burgerzaken van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Vandaag ontving de gemeente de eerste klant die via de website een afspraak had gemaakt, voor het verlengen van zijn rijbewijs. Wethouder Goudbeek: "Het zelf inplannen van een afspraak zorgt vooral voor meer gemak voor inwoners".

Eén van de voordelen van het digitaal inplannen van een afspraak is dat de klanten bij binnenkomst direct geholpen worden. Daarnaast komen klanten beter voorbereid naar het gemeentehuis; wanneer zij een afspraak maken kunnen zij meteen op de website informatie lezen over documenten die zij mee moeten nemen.
Een ander voordeel is dat het werken op afspraak het voor de gemeente mogelijk maakt om efficiënter te werken. "In de toekomst willen we het werken op afspraak ook naar andere afdelingen uitbreiden. Dan verwachten we steeds beter te kunnen zien waar de pieken liggen en kunnen we daarop inspelen bij de bezetting van de afdelingen", aldus wethouder Goudbeek, portefeuillehouder Dienstverlening.

De nieuwe werkwijze wordt geleidelijk geïntroduceerd. Klanten kunnen sinds deze week voor de volgende producten digitaal een afspraak maken:
* Aanvraag paspoort

* Aanvraag rijbewijs

* Aanvraag Nederlandse identiteitskaart

* Vestiging vanuit het buitenland

* Erkenning ongeboren vrucht

* Aangifte geboorte

* Aangifte overlijden

* Legalisatie handtekening

* Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort

De gemeente kijkt de komende weken of deze manier van werken inderdaad meer gemak oplevert. Als het een succes is kunnen inwoners in de toekomst voor meer producten en ook bij andere afdelingen digitaal een afspraak maken. Daarnaast wordt ook gekeken op welke tijden er afspraken ingepland worden.

Inwoners kunnen via de website een afspraak maken voor de volgende 21 dagen vooruit. Ze kunnen geen afspraak maken voor dezelfde dag. De afspraak is persoonsgebonden en aan tijd gebonden. Een gezin van vier personen die allemaal een identiteitskaart nodig hebben, moet bijvoorbeeld vier afspraken inplannen. Klanten die een afspraak maken, krijgen via hun e-mailadres een bevestiging. Met deze bevestiging kunnen zij zich op de afgesproken tijd aanmelden bij de zuil in de hal van het gemeentehuis, en worden zij direct geholpen.