Op afspraak naar Burgerzaken
Klant krijgt bloemetje voor eerste digitale afspraak
Vanaf deze week kunnen inwoners digitaal een afspraak maken met de
afdeling Burgerzaken van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Vandaag
ontving de gemeente de eerste klant die via de website een afspraak had
gemaakt, voor het verlengen van zijn rijbewijs. Wethouder Goudbeek:
"Het zelf inplannen van een afspraak zorgt vooral voor meer gemak voor
inwoners".
Eén van de voordelen van het digitaal inplannen van een afspraak is dat
de klanten bij binnenkomst direct geholpen worden. Daarnaast komen
klanten beter voorbereid naar het gemeentehuis; wanneer zij een
afspraak maken kunnen zij meteen op de website informatie lezen over
documenten die zij mee moeten nemen.
Een ander voordeel is dat het werken op afspraak het voor de gemeente
mogelijk maakt om efficiënter te werken. "In de toekomst willen we het
werken op afspraak ook naar andere afdelingen uitbreiden. Dan
verwachten we steeds beter te kunnen zien waar de pieken liggen en
kunnen we daarop inspelen bij de bezetting van de afdelingen", aldus
wethouder Goudbeek, portefeuillehouder Dienstverlening.
De nieuwe werkwijze wordt geleidelijk geïntroduceerd. Klanten kunnen
sinds deze week voor de volgende producten digitaal een afspraak maken:
* Aanvraag paspoort
* Aanvraag rijbewijs
* Aanvraag Nederlandse identiteitskaart
* Vestiging vanuit het buitenland
* Erkenning ongeboren vrucht
* Aangifte geboorte
* Aangifte overlijden
* Legalisatie handtekening
* Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort
De gemeente kijkt de komende weken of deze manier van werken inderdaad
meer gemak oplevert. Als het een succes is kunnen inwoners in de
toekomst voor meer producten en ook bij andere afdelingen digitaal een
afspraak maken. Daarnaast wordt ook gekeken op welke tijden er
afspraken ingepland worden.
Inwoners kunnen via de website een afspraak maken voor de volgende 21
dagen vooruit. Ze kunnen geen afspraak maken voor dezelfde dag. De
afspraak is persoonsgebonden en aan tijd gebonden. Een gezin van vier
personen die allemaal een identiteitskaart nodig hebben, moet
bijvoorbeeld vier afspraken inplannen. Klanten die een afspraak maken,
krijgen via hun e-mailadres een bevestiging. Met deze bevestiging
kunnen zij zich op de afgesproken tijd aanmelden bij de zuil in de hal
van het gemeentehuis, en worden zij direct geholpen.