14 april 2011
Nieuwe online tool helpt ondernemers cashflow te verbeteren
Ondernemers lopen op jaarbasis minstens één miljard euro mis door
oninbare facturen. Bovendien is een betalingstermijn van 40 dagen
tegenwoordig geen uitzondering meer. Om hier verandering in te brengen,
lanceerden TNT Post en MKB-Nederland vandaag tijdens de Week van de
Ondernemer in Utrecht de online cashflowtool. Deze tool laat
ondernemers zien hoe ze met een aantal snelle verbeteringen in hun
factuur- en betaalproces een cashflowverbetering kunnen realiseren die
kan oplopen tot 10 procent van de jaaromzet.
Uit een studie van TNT Post en MKB-Nederland, met input van het EIM,
blijkt dat ondernemers in het mkb veel moeite hebben om facturen voor
bewezen diensten tijdig betaald te krijgen. Gemiddeld moet een
mkb-ondernemer ruim 40 dagen wachten op zijn geld. Hierdoor zijn de
laatste jaren veel kleine en middelgrote bedrijven in de problemen
geraakt of zelfs failliet gegaan. "Uit cijfers blijkt dat jaarlijks
ruim 2,5% van alle facturen die mkb'ers versturen als oninbaar worden
afgeschreven", zegt Leendert-Jan Visser, directeur van
MKB-Nederland."Dat betekent dat het mkb op jaarbasis een bedrag van
meer dan 1 miljard euro misloopt, een schrikbarende constatering. Als
daarbij ook nog blijkt dat 25% van alle incassotrajecten uiteindelijk
niet inbaar is door een incompleet dossier over de betaling, dan hebben
we een enorme uitdaging om mkb-ondernemers hierbij te helpen."
Dat doet MKB-Nederland samen met TNT Post, dat hiervoor de online
cashflowtool heeft ontwikkeld. Een eenvoudige, online toegankelijke
scan waarmee ondernemers zelf inzicht krijgen in waar ze verbeteringen
kunnen realiseren om zodoende hun rekeningen sneller betaald te
krijgen. Op www.tntpost.nl/cashflow is de tool te vinden en kunnen
ondernemers aan de slag om binnen enkele minuten de eerste tips te
ontvangen over verbetering en aandachtspunten in hun betaal- en
inproces.
Het gezamenlijke initiatief van TNT Post en MKB-Nederland komt voort
uit het partnerschap tussen TNT Post en MKB-Nederland, dat op de Week
van de Ondernemer in Utrecht is bekrachtigd met de handtekeningen van
Leendert Jan Visser, directeur van MKB-Nederland, en Carlos Mendes
Aguiar, directeur Zakelijke Markt bij TNT Post.
*