ChristenUnie
Uitstel spoorverdubbeling Almere onacceptabel
Uitstel spoorverdubbeling Almere onacceptabel
donderdag 14 april 2011 13:03 Minister Schultz wil een besluit tot
uitbreiding van de spoorlijn naar Almere uitstellen tot eind 2012 omdat
op dat moment ook een besluit wordt genomen over een eventuele metro
over het IJmeer tussen Amsterdam en Almere. Dit staat in schril
contrast met het recente besluit om 200 miljoen extra beschikbaar te
stellen voor de verbreding van de A1, A6, A9 en A10. Arie Slob: "De
inwoners van Almere moeten niet alleen een goede wegverbinding hebben,
maar ook een goede spoorverbinding."
De minister dreigde al een goedkopere variant voor het spoor te kiezen
die zou leiden tot minder treinen dan gepland, langere reistijden en
meer overstappen. Slob: "Nu neemt ze helemaal geen besluit waardoor het
project verder vertraagt. Dat is onacceptabel want de treinen puilen nu
al dagelijks uit. Bovendien gaat de Hanzelijn in 2012 open. Er moet dan
voldoende ruimte zijn op het spoor."
Volgens het Kamerlid wordt de spoorverdubbeling nu uitgespeeld tegen de
IJmeer-verbinding. Slob: "Beide projecten zijn hard nodig, maar de
IJmeer-verbinding is meer voor de lange termijn. De minister zoekt
samen met bouwers nog naar de goedkoopste variant voor de IJmeer-metro,
maar je praat dan sowieso over een miljarden project. En de realisatie
van zo'n geheel nieuwe lijn is ook sterk afhankelijk van de
woningbouwontwikkelingen in Almere. Voor de uitbreiding van de
spoorlijn liggen de plannen al klaar. Door optimalisatie van seinen en
realisatie van inhaalsporen op delen van het traject Weesp-Almere
kunnen er veel meer treinen gaan rijden. Dat is op korte termijn
nodig."
De ChristenUnie wil dat de minister voor de spoorlijn kiest voor de
variant die minimaal 18 treinen per uur per richting mogelijk maakt.
Slob: "Het budget voor deze variant is beschikbaar. Een goedkopere
variant met minder treinen is dus een bezuiniging. Met 18 treinen
ontstaat het beloofde spoorboekloos reizen zowel richting Amsterdam als
richting Schiphol omdat dan elke 10 minuten zowel een intercity als een
sprinter rijdt." Het Kamerlid wil dat de minister op zijn minst de
tracéprocedure voor deze variant doorzet. "Ze heeft dan nog even de
tijd om haar financiële problemen op te lossen, maar nu stopzetten van
alle procedures leidt tot onaanvaardbare vertraging."
Arie Slob