Opnieuw recordjaar voor online retail groep RFS Holland Holding

Persbericht van RFS Holland Holding B.V.

-Omzet +10,6%; operationeel resultaat + 40%;
-Groei wehkamp.nl en Create2fit: +14,8%;
-12,5 miljoen producten online verkocht;
-Groei klantenbasis; 513.000 nieuwe klanten
-Stabiele ontwikkeling financiële dienstverlener Lacent.

ZWOLLE, 14 april 2011 - Online retailgroep RFS Holland Holding BV (RFS) realiseerde in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2011, een omzet van E 488 miljoen. Een stijging van 10,6% ten opzichte van het vorige boekjaar. Daarbij nam de omzet in online verkopen toe met 14,8%; dit is 3,8 procentpunten hoger ten opzichte van de marktgroei die 11% bedroeg in 2010. RFS zag het totaal aantal online verkochte producten toenemen naar 12,5 miljoen. Ook het aantal bezoekers aan de online winkels steeg met ruim 30% naar 112 miljoen op jaarbasis. De winstgevendheid nam fors toe. Een hogere omzet in combinatie met verdere efficiencyverbeteringen en kostenverlaging zorgde voor een toename van het operationele resultaat (EBITDA) met 40% naar E 55 miljoen. De operationele cashflow bedroeg E 63 miljoen. De nettowinst kwam uit op E 28 miljoen, een stijging met 66% ten opzichte van het jaar 2009/2010.

Marktleider in online winkelen, wehkamp.nl, groeide sterk in Mode. De systematisch doorgevoerde herpositionering met een daarbij behorende eigentijdse, gebruikersvriendelijke presentatie, gebaseerd op de specifieke merkwaarden van een onlineretailer werpt duidelijk zijn vruchten af. Ook Elektronica liet een duidelijke groei zien in de fors competitieve markt met meer aanbieders en scherpe prijsconcurrentie. De omzet in Wonen bleef achter in lijn met de markt als gevolg van de ontwikkelingen in de woningmarkt.
In januari is wehkamp.nl overgestapt van drie productgroepen (Mode, Elektronica en Wonen) naar vijf zogeheten belevingswerelden waarin vanuit een conceptuele benadering totaaloplossingen aan de klanten worden aangeboden op het gebied van: - Mode, - Huis, Tuin & Do It Yourself, - Elektronica, Entertainment & Huishoudapparatuur, - Sport & Vrije Tijd en Beauty & Wellness.

Ook de omzet van de strategische partners als C&A, Etam Groep en Scapino groeide aanzienlijk.
In februari 2011 is wehkamp.nl met Beter Bed een strategische alliantie aangegaan.

Create2fit dat gespecialiseerde internetwinkels exploiteert realiseerde een forse omzetgroei. Met name in de winkels www.plasma-discounter.nl, www.koffiediscounter.nl en www.wasmachine.nl groeiden fors. Daarnaast werden www.koelkasten.nl en www.gamediscounter.com toegevoegd. Daarmee komt het totaal aantal webwinkels van Create2fit op acht.

Bij financiële dienstverlener Lacent liep de omzet licht terug maar bleef zowel de debiteurenportefeuille als het resultaat op hetzelfde niveau ten opzicht van het jaar daarvoor.

Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding (RFS) zegt: "We liggen goed op koers met onze strategie.
De groeipotentie in de online markt blijft groot; de behoefte van de consument aan gemak en flexibiliteit, een steeds betere ICT infrastructuur en de opkomst van mobiel internet zijn de belangrijkste drivers voor die groei.
We zetten onze groeistrategie, gericht op het uitbouwen van onze leidende positie in online-winkelen, dan ook onverminderd voort. Organische groei van de bestaande formules, acquisities en het aangaan van strategische allianties met gerenommeerde retailers vormen hiervoor de basis. De acquisitie die wij vandaag hebben aangekondigd van Fonq.nl, een webwarenhuis met meer dan 100 online speciaalzaken en merkenshops, past daarin. Daarnaast blijft RFS continue investeren in voor de klant relevante technologie."

Links:
http://www.rfshollandholding.com



Razende Robot Reporter