Opnieuw recordjaar voor online retail groep RFS Holland Holding
Persbericht van RFS Holland Holding B.V.
-Omzet +10,6%; operationeel resultaat + 40%;
-Groei wehkamp.nl en Create2fit: +14,8%;
-12,5 miljoen producten online verkocht;
-Groei klantenbasis; 513.000 nieuwe klanten
-Stabiele ontwikkeling financiële dienstverlener Lacent.
ZWOLLE, 14 april 2011 - Online retailgroep RFS Holland Holding BV (RFS)
realiseerde in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2011,
een omzet van E 488 miljoen. Een stijging van 10,6% ten opzichte van
het vorige boekjaar. Daarbij nam de omzet in online verkopen toe met
14,8%; dit is 3,8 procentpunten hoger ten opzichte van de marktgroei
die 11% bedroeg in 2010. RFS zag het totaal aantal online verkochte
producten toenemen naar 12,5 miljoen. Ook het aantal bezoekers aan de
online winkels steeg met ruim 30% naar 112 miljoen op jaarbasis. De
winstgevendheid nam fors toe. Een hogere omzet in combinatie met
verdere efficiencyverbeteringen en kostenverlaging zorgde voor een
toename van het operationele resultaat (EBITDA) met 40% naar E 55
miljoen. De operationele cashflow bedroeg E 63 miljoen. De nettowinst
kwam uit op E 28 miljoen, een stijging met 66% ten opzichte van het
jaar 2009/2010.
Marktleider in online winkelen, wehkamp.nl, groeide sterk in Mode. De
systematisch doorgevoerde herpositionering met een daarbij behorende
eigentijdse, gebruikersvriendelijke presentatie, gebaseerd op de
specifieke merkwaarden van een onlineretailer werpt duidelijk zijn
vruchten af. Ook Elektronica liet een duidelijke groei zien in de fors
competitieve markt met meer aanbieders en scherpe prijsconcurrentie. De
omzet in Wonen bleef achter in lijn met de markt als gevolg van de
ontwikkelingen in de woningmarkt.
In januari is wehkamp.nl overgestapt van drie productgroepen (Mode,
Elektronica en Wonen) naar vijf zogeheten belevingswerelden waarin
vanuit een conceptuele benadering totaaloplossingen aan de klanten
worden aangeboden op het gebied van: - Mode, - Huis, Tuin & Do It
Yourself, - Elektronica, Entertainment & Huishoudapparatuur, - Sport &
Vrije Tijd en Beauty & Wellness.
Ook de omzet van de strategische partners als C&A, Etam Groep en
Scapino groeide aanzienlijk.
In februari 2011 is wehkamp.nl met Beter Bed een strategische alliantie
aangegaan.
Create2fit dat gespecialiseerde internetwinkels exploiteert realiseerde
een forse omzetgroei. Met name in de winkels www.plasma-discounter.nl,
www.koffiediscounter.nl en www.wasmachine.nl groeiden fors. Daarnaast
werden www.koelkasten.nl en www.gamediscounter.com toegevoegd. Daarmee
komt het totaal aantal webwinkels van Create2fit op acht.
Bij financiële dienstverlener Lacent liep de omzet licht terug maar
bleef zowel de debiteurenportefeuille als het resultaat op hetzelfde
niveau ten opzicht van het jaar daarvoor.
Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding (RFS) zegt: "We liggen goed op
koers met onze strategie.
De groeipotentie in de online markt blijft groot; de behoefte van de
consument aan gemak en flexibiliteit, een steeds betere ICT
infrastructuur en de opkomst van mobiel internet zijn de belangrijkste
drivers voor die groei.
We zetten onze groeistrategie, gericht op het uitbouwen van onze
leidende positie in online-winkelen, dan ook onverminderd voort.
Organische groei van de bestaande formules, acquisities en het aangaan
van strategische allianties met gerenommeerde retailers vormen hiervoor
de basis. De acquisitie die wij vandaag hebben aangekondigd van
Fonq.nl, een webwarenhuis met meer dan 100 online speciaalzaken en
merkenshops, past daarin. Daarnaast blijft RFS continue investeren in
voor de klant relevante technologie."
Links:
http://www.rfshollandholding.com
Razende Robot Reporter