Eerste aanmelding voor financiële basisproducten
* 14 april 2011 02:00
ASN Bank is de eerste bank die zich aangemeld heeft met financiële
basisproducten. De Consumentenbond (CB) roept consumenten op die willen
dat hun eigen bank of verzekeraar ook simpele financiële producten gaat
aanbieden, hun stem te laten horen op
www.consumentenbond.nl/begrijpjegeld Met zijn aanmelding geeft ASN Bank
gehoor aan de oproep van de Consumentenbond in zijn campagne "Begrijp
je geld?! Weet waar je voor tekent" om simpele financiële producten op
de markt te brengen.
De Consumentenbond wil dat consumenten kunnen kiezen uit simpele,
betrouwbare financiële basisproducten die doen wat ze beloven, zonder
addertjes onder het gras. "Het is prijzenswaardig dat ASN Bank als
eerste de stap zet om zich aan te melden met financiële basisproducten.
De bank laat hiermee echt zien dat ze het klantenbelang voorop stelt.",
aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Een basisproduct is niet per definitie het goedkoopste of allerbeste
product, maar een product dat duidelijk is en waarvan de verwachtingen
helder zijn. Een basisspaarrekening bijvoorbeeld heeft geen addertjes
over het gras. Eén rentepercentage over het totale bedrag en geen
misleidende instaprentes. Consumenten kunnen altijd hun geld opnemen
zonder kosten, zonder boete en als de rente wijzigt, krijgen klanten
twee weken van te voren via e-mail, sms of internetbankieren bericht.
Financieel aanbieders die net als ASN Bank ook de uitdaging oppakken om
basisproducten te gaan aanbieden, krijgen nog tot 15 mei 2011 de tijd
zich te registreren op www.consumentenbond.nl/begrijpjegeld. De
Consumentenbond heeft de termijn van de campagne om basisproducten te
ontwikkelen verlengd naar aanleiding van signalen uit de markt. Eind
februari 2012 publiceert de CB in de Consumentengids een overzicht
welke aanbieders echte basisproducten hebben ontwikkeld.
Campagne
De campagne 'Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent.' van de
Consumentenbond daagt de financiële sector uit financiële
basisproducten op de markt te brengen Het merendeel van de consumenten
kan of wil zich namelijk niet verdiepen in de financiële producten die
hij nodig heeft in deze maatschappij. Basisproducten kunnen voor grote
groepen consumenten een veilig alternatief vormen voor de huidige
ingewikkelde producten, zoals beleggingsverzekeringshypotheken. Via
@begrijpjegeld op Twitter kan iedereen op de hoogte blijven van de
laatste ontwikkelingen in de campagne.