CDA
Nieuws
Schriftelijke vragen over hervestiging steenfabriek De Beijer
donderdag 14 april 2011
In 2010 is door de provincie besloten om het terrein van een
steenfabriek in Dodewaard (locatie De Waalwaard) aan te kopen voor
hervestiging van ontgrondingsbedrijf en steenhandel De Beijer, nu
gevestigd in Kekerdom. Dit bedrijf moet vóór 2015 worden verplaatst
in het kader van het programma âRuimte voor de Rivierâ.
Tijdens een recente gemeentelijke informatieavond is in Dodewaard grote
onrust ontstaan over het vrachtverkeer dat de komst van het bedrijf De
Beijer met zich mee zou brengen. Op termijn zou volgens de gemeenten
sprake kunnen zijn van 400 vrachtbewegingen per dag.
Het gemeentebestuur van Neder-Betuwe beraadt zich momenteel op deze
ontwikkelingen.
Voor de CDA-fractie is dit aanleiding tot de onderstaande vragen, die
door Albert Schol en Peter van Boheemen zijn ingediend.
1. Is ten tijde van de aankoop van De Waalwaard contact opgenomen met
de gemeente Neder-Betuwe over de afwikkeling van het vrachtverkeer
ingeval van een verplaatsing van De Beijer naar De Waalwaard? Zo ja,
hoe is toen door beide partijen aangekeken tegen de afwikkeling van het
vrachtverkeer in de richting van de A15?
2. Het gemeentebestuur van Neder-Betuwe geeft aan, dat op termijn
sprake is van 400 vrachtwagenbewegingen per dag. Dit betekent 1
vrachtwagenbeweging per 2 minuten bij transport tussen 5.00 en 20.00
uur. Van welk aantal vrachtwagenbewegingen per dag gaat uw college uit
voor de korte termijn (2015) en voor de lange termijn (2020-2025) ?
3. In hoeverre acht het college voor de korte en de lange termijn een
afwikkeling van het vrachtverkeer door de kern van Dodewaard (de
Dalwagen) mogelijk zonder de leefbaarheid en verkeersveiligheid ernstig
te schaden?
4. Is op dit moment sprake van een alternatieve route die geen ernstige
overlast en risicoâs met zich meebrengt?
5. Hoe kijkt u aan een verkeersafwikkeling via een nieuwe rondweg
westelijk van Dodewaard en denkt u daarbij aan een financiële
bijdrage, rekening houdend met de kansen van deze rondweg voor de
woningbouw en de financiële positie van de gemeente Neder-Betuwe?