Gemeente Haaren
Betere inpassing geluidschermen langs A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven
bord snelweg
De A2 tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven wordt verbreed. In beide
rijrichtingen komt er een rijstrook bij. Dit leidt tot aanpassingen aan
de geluidwerende voorzieningen. Rijkswaterstaat en de gemeenten Vught,
Boxtel en Best werken samen aan een optimale inpassing van de
geluidschermen. Op 8 april is de gezamenlijke inpassingsvisie op
bestuurlijk niveau besproken. Deze wordt in de komende weken ter kennis
gebracht aan de gemeenteraden van de betrokken gemeenten, waarna
besluitvorming plaatsvindt.
Algemeen
Belangrijke uitgangspunten bij het ontwerp van de geluidschermen zijn:
* De schermen krijgen zowel aan de bewonerskant als aan de wegkant
een groene uitstraling. Aan beide zijden komen klimplanten. Waar
meer ruimte beschikbaar is worden hagen geplant.
* De schermen worden ondoorzichtig en in beton gebouwd behalve op de
viaducten.
* Om bestaande bomen zo veel mogelijk te sparen komen de schermen zo
dicht mogelijk langs de weg.
* De ruimtes aan de bewonerszijde van de schermen worden groen
ingericht en krijgen waar mogelijk en gewenst een functie als
openbaar gebied.
Gemeente Vught
In de gemeente Vught wordt het geluidscherm vlakbij de dorpskern -in
tegenstelling tot eerdere plannen- aan beide zijden absorberend
uitgevoerd. Dit voorkomt dat het geluid terugkaatst naar nabijgelegen
woningen. Ter hoogte van het raadhuis en Voorburg wijzen aanduidingen
aan de wegzijde van het scherm de weggebruiker op deze markante punten.
Verder wordt de opgang naar het Maurickviaduct verbeterd en draagt
Rijkswaterstaat het Maurickplein over aan de gemeente Vught.
Gemeente Boxtel
Voor de gemeente Boxtel was het sparen van zo veel mogelijk bomen een
belangrijke wens. In de gemeente ligt een aantal geluidwerende
voorzieningen bestaande uit een aarden wal met daarop een betonnen
scherm. Deze schermen moeten verhoogd worden. Achter het scherm zijn
aan de bewonerszijde bomen geplaatst die gekapt zouden moeten worden.
Door een andere technische oplossing worden de schermen dichter bij de
weg geplaatst en hoeven minder bomen gekapt te worden. Daarnaast levert
Rijkswaterstaat een bijdrage aan het park Lierenland in de vorm van
extra bomen.
Ter hoogte van het Duits Lijntje komt aan de wegkant van de
geluidschermen een aanduiding die de weggebruiker wijst op dit markante
punt. Bekijk de inpassingsvisie voor de geluidsschermen in het gedeelte
van Boxtel.
Gemeente Best
Ter hoogte van de gemeente Best ligt de A2 verdiept. In de nieuwe
situatie zouden er op de rand van de verdiepte ligging schermen
geplaatst worden. Zowel het gemeentebestuur als de inwoners van Best
hadden hier bezwaar tegen omdat het vrije uitzicht verloren zou gaan.
Het is technisch ingewikkeld om de nieuwe schermen onderaan het talud
te plaatsen. Omdat de bezwaren zo massaal waren heeft Rijkswaterstaat
alles op alles gezet om dit toch te realiseren. Met resultaat: de
schermen komen onderaan het talud, zo dicht mogelijk bij de weg. Het
vrije uitzicht blijft daarmee grotendeels behouden.
Status inpassingsvisie
De inpassingsvisie is het product van een nauwe samenwerking tussen
Rijkswaterstaat en de gemeenten Vught, Boxtel en Best. Deze vier
partijen hebben de visie op bestuurlijk niveau besproken en afgesproken
de visie, na behandeling door de gemeenteraden, als leidraad te nemen
bij de inrichting van het gebied voor en achter de geluidschermen.
Ook de gemeenten Haaren en Sint Michielsgestel en Waterschap De Dommel
zijn betrokken geweest bij het opstellen van de inpassingsvisie.
De visie geeft een globaal beeld van hoe de weg en de geluidschermen er
in de toekomst uit komen te zien. Gedetailleerde uitwerking vindt
plaats in het Tracébesluit A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven dat naar
verwachting na de zomer van 2011 wordt gepubliceerd. Na publicatie van
het Tracébesluit kunnen belanghebbenden in beroep gaan bij de Raad van
State. Tegen de inpassingsvisie is geen beroep mogelijk.
Naar verwachting beginnen de werkzaamheden beginnen aan de A2 eind
2011. De verbrede weg wordt in fasen opengesteld in de periode
2012/2013.