Promotie Drs. J.F. Jeekel
Titel proefschrift
De autoafhankelijke samenleving
---
Promotors:
Prof.dr.ing. G.r. Teisman
---
Datum
14 april 2011 09:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW)
Nederlanders steeds afhankelijker van de auto
Maar ongestoord rijden wordt in de toekomst moeilijk
We kunnen steeds minder zonder de auto, maar op de langere termijn is
deze afhankelijkheid alleen houdbaar als het wagenpark zich snel en
volledig aanpast. Dit concludeert Hans Jeekel in zijn proefschrift De
autoafhankelijke samenleving. Jeekel becijfert voor het eerst hoe die
afhankelijkheid in elkaar zit. Zo is bijvoorbeeld 40 % van de
autoverplaatsingen ook niet op een andere manier te doen. Dit
percentage neemt snel toe, en heeft bovendien gevolgen voor autoloze
huishoudens. Jeekel promoveert op donderdag 14 april 2011 aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam.
In onze samenleving is sprake van frequent autogebruik, en soms van
autoafhankelijkheid. Dat is de situatie waarin het voor een
verplaatsing niet, of alleen maar heel lastig, mogelijk is om deze
anders dan met de auto te maken. De promovendus rekende uit dat
ongeveer 40 % van de huidige autoverplaatsingen nu al niet op een
andere manier te doen is en dat dat percentage snel toeneemt.
Rond 2020 is nog slechts voor minder dan de helft van de
autoverplaatsingen een alternatief. Een op de vijf Nederlandse
huishoudens zijn autoloos. Hoe gaan zij de autoafhankelijke
verplaatsingen uitvoeren, of gaan ze kansen missen? Voor de armere, de
oudere en de autoloze huishoudens gaat bereikbaarheid niet over files
en snelle en betrouwbare reistijd, maar over het tegen betaalbare
kosten kunnen meedoen aan de samenleving.
En is een zo sterk autoafhankelijke samenleving houdbaar op de iets
langere termijn?
We worden steeds afhankelijker van de auto, maar die auto raakt in een
moeizaam veranderingsproces, moet aan stevige klimaatdoelen voldoen en
krijgt te maken met onzekere levering van fossiele brandstof, terwijl
alternatieven nog niet wagenparkbreed aanwezig zijn. De promovendus
stelt dat deze aspecten tussen 2015 en 2030 grote gevolgen kunnen
hebben op de automobiliteit. Echt ongestoord rijden wordt moeilijk. Hij
verkent in zijn onderzoek scenario's voor de sturing rond
automobiliteit in de toekomst.
Hans Jeekel werkt bij Rijkswaterstaat en is daar medeverantwoordelijk
voor kennis, onderzoek, innovatie en internationale samenwerking. Hij
houdt zich in Europees verband bezig met wegbeheer en
transportonderzoek. Jeekel is sociaal geograaf en was enige jaren
Kamerlid voor D66.
Van het proefschrift is een handelseditie verschenen bij Eburon, ISBN
9789059724846,
www.eburon.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam