Rijksoverheid
Temporisering passend onderwijs en langstudeerders
De afgelopen maanden is verschillende keren gedebatteerd met de Tweede Kamer
over de invoering van Passend Onderwijs en over de Wet verhoging collegegeld
langstudeerders. Als bewindspersonen van OCW staan wij onverkort voor de
doelen die wij met de voorstellen willen bereiken. Gelet op de zorg voor een
goede invoering van de beide maatregelen die buiten en binnen het parlement,
zowel bij de oppositie als bij VVD, CDA en PVV leeft en de wens van het kabinet te
komen tot draagvlak in het parlement, is in de afgelopen weken in het kader van
de begrotingsvoorbereiding gekeken wat maximaal haalbaar is om een
zorgvuldige invoering verder te bevorderen.
Naar aanleiding hiervan doen wij u een voorstel toekomen tot temporisering van
de bezuiniging op passend onderwijs en van het verhoogd collegegeld voor
langstudeerders en de efficiencykorting op instellingen. Het voorstel brengt geen
verandering in de doelstelling van de voorstellen voor passend onderwijs en
langstudeerders. De dekking voor dit voorstel wordt geheel binnen de OCW$
begroting gevonden. De voorstellen lichten wij hierna toe en de budgettaire
consequenties zijn in een bijlage bij deze brief opgenomen.
Passend onderwijs
Uit het debat, dat de afgelopen maanden is gevoerd over de invoering van een
nieuw stelsel voor passend onderwijs, is gebleken dat een grote meerderheid in
de Kamer voorstander is van het voorgestelde stelsel voor Passend Onderwijs.
Wel leeft breed de zorg te komen tot een zorgvuldige invoering hiervan en is de
wens geuit daartoe de bezuiniging op passend onderwijs te temporiseren.
Bij de begrotingsvoorbereiding voor 2012 zijn wij tot het volgende voorstel
gekomen. In plaats van een bezuiniging van 50 miljoen euro in 2012 en een
structurele bezuiniging van 300 miljoen euro vanaf 2013, start de bezuiniging pas
in 2013 met een bedrag van 100 miljoen euro, oplopend naar 200 miljoen euro in
2014 en structureel 300 miljoen euro vanaf 2015.
In het zoeken naar een goede oplossing richting het parlement hebben wij
aansluiting gezocht bij diverse moties die zijn ingediend met betrekking tot
passend onderwijs. Door de temporisering wordt het tevens mogelijk de personele
gevolgen van de bezuiniging beter op te vangen, zodat bestaande expertise van
personeel behouden kan blijven en gedwongen ontslagen zo veel mogelijk kunnen
worden voorkomen.
Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
www.rijksoverheid.nl
Onze referentie
293957
Pagina 2 van 5
Datum
13 april 2011
Onze referentie
Temporisering van de bezuiniging op passend onderwijs doet niets af aan de
eerder gedane voorstellen voor de breed in de Kamer gedragen stelselwijziging
passend onderwijs. Wel biedt het de ruimte om het door de onderwijsorganisaties
gewenste overleg aan te gaan over de wijze waarop de invoering van het passend
onderwijs vanaf 2012 binnen de nieuwe budgettaire kaders het beste gerealiseerd
kan worden. Voor de zomer zullen wij u daarover in de reeds toegezegde
rapportage nader informeren.
Langstudeerders
De afgelopen maanden zijn diverse debatten gevoerd over de maatregel
langstudeerders. Daarbij voerden twee bezwaren de boventoon: het per
september 2011 invoeren van het verhoogd collegegeld voor studenten en de
tijdelijke dip in de bekostiging van de instellingen. In de debatten bleek ook dat
niet alle oppositiepartijen het principe van de maatregel langstudeerders afwijzen.
Om te komen tot een breder draagvlak voor de maatregel langstudeerders,
zoeken wij aansluiting bij deze signalen uit de Tweede Kamer. Omdat de
begrotingsvoorbereiding voor 2012 is begonnen, hebben we inmiddels een
duidelijk overzicht van de budgettaire mogelijkheden binnen OCW gekregen.
Daaruit blijkt dat een temporisering voor de maatregel langstudeerders mogelijk
is, zonder dat de structurele invoering van de maatregel in het geding komt. Om
het bredere draagvlak voor de maatregel langstudeerders ook daadwerkelijk te
realiseren, stellen wij voor om metterdaad een temporisering door te voeren. In
het studiejaar 2011$2012 zal daarmee geen sprake zijn van verhoogd
collegegeld van 3000 euro voor langstudeerders, noch van een korting voor
instellingen van 190 miljoen euro. Het verhoogd collegegeld en de taakstelling op
de instellingen voor hoger onderwijs gaan een jaar later in, in het studiejaar
2012$2013. Wij sluiten hiermee aan bij amendementen die reeds zijn ingediend
door de Tweede Kamer.
Met de temporisering maken wij het mogelijk dat instellingen en studenten zich
nu volledig kunnen richten op de implementatie van de Veerman$agenda.
Daarvoor is het wel nodig dat de behandeling van het wetsvoorstel
langstudeerders nu doorgaat, juist om studenten en instellingen tijdig
duidelijkheid te bieden.
Dekking temporisering
De temporisering van de twee maatregelen wordt geheel gedekt binnen de OCW$
begroting. De temporisering wordt gedekt uit incidentele ruimte op de OCW$
begroting, middelen voor de prijsbijstelling (tranches 2011, 2012, 2013)
uitgaande van de veronderstelling dat deze wordt uitgekeerd, een incidentele
korting op de middelen voor de uniforme toetsing, de maatschappelijke stage en
de middelen voor prestatiebeloning. Het structurele beeld blijft geheel
onveranderd. Een en ander wordt bij de Voorjaarsnota definitief verwerkt.
In de bijlage bij deze brief is een financiële toelichting gegeven.
Concluderend
In voorbereiding op de begroting voor 2012 hebben wij mogelijkheden gevonden
een uitgestoken hand te reiken naar het parlement. De bezuinigingen op passend
onderwijs en de maatregel langstudeerders worden getemporiseerd. De
doelstelling van de beide voorstellen blijft hetzelfde. Wel geeft het de betrokken
Pagina 3 van 5
Datum
13 april 2011
Onze referentie
partijen meer mogelijkheden zich voor te bereiden op het beleid en de
budgettaire consequenties. De te behalen doelen uit het Regeerakkoord blijven
onverminderd van kracht.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Halbe Zijlstra
Pagina 4 van 5
Datum
13 april 2011
Onze referentie
Bijlage: Budgettair overzicht
Bedragen x ¤ mln
Tabel 1: Fasering maatregelen Langstudeerders en Passend Onderwijs
2011 2012 2013 2014 2015 2016
1) Langstudeerders
$ Verhoging collegegeld met 0$3000$3000 0 $62 $178 $163 $163 $163
$ Efficiencykorting instellingen gefaseerd (incl. gedragseffect) 0 0 $200 $220 $230 $230
Totaal fasering Langstudeerdersmaatregel (nieuwe reeks) 0 $62 $378 $383 $393 $393
Langstudeerdersmaatregel (reeks conform RA) 0 $370 $370 $370 $370 $370
Te dekken (t.b.v. fasering maatregel Langstudeerders) 0 !308 8 13 23 23
2) Passend onderwijs
Fasering maatregel passend onderwijs (nieuwe reeks) 0 0 $100 $200 $300 $300
Maatregel passend onderwijs (conform RA) 0 $50 $300 $300 $300 $300
Te dekken (t.b.v. fasering maatregel Passend onderwijs) 0 !50 !200 !100 0 0
3) Totaal te dekken (! = tekort, + = overschot) 0 !358 !192 !87 23 23
Bedragen x ¤ mln
Tabel 2: Dekking fasering maatregelen Langstudeerders en Passend Onderwijs
2011 2012 2013 2014 2015 2016
Dekking:
Prijsbijstelling tranche 2011 120 120 62 0 0 0
Ruimte OCW$begroting 0 119 0 0 0 0
Prestatiebeloning (maatregel RA) 0 0 0 0 120 0
Versterken centrale en uniforme toetsing (maatregel RA) 0 10 10 0 0 0
Maatschappelijke stage 0 10 10 10 0 0
Kasschuif over de jaren heen $120 99 110 77 $143 $23
Totaal dekking 0 358 192 87 !23 !23
Toelichting tabel 2:
* De prijsbijstellingstranche 2011 wordt voor de jaren 2011, 2012 en 2013
gedeeltelijk ingezet voor de dekking van de temporisering passend onderwijs
en langstudeerders, uitgaande van de veronderstelling dat deze wordt
uitgekeerd.
* De OCW$begroting kent in 2012 incidenteel ruimte. Deze wordt ter dekking
ingezet.
Pagina 5 van 5
Datum
13 april 2011
Onze referentie
* In het regeerakkoord is afgesproken dat een prestatiebeloning voor (teams
van) leraren wordt ingevoerd. Hiervoor is structureel 250 miljoen euro
beschikbaar. De jaren ervoor betreft dit een oplopende reeks van 10 miljoen
euro in 2012, 20 miljoen euro in 2013, 40 miljoen euro in 2014 en 200
miljoen in 2015. Eenmalig wordt in 2015 120 miljoen euro gekort. De
structurele middelen blijven ongewijzigd.
* In het regeerakkoord is vanaf 2012 een bedrag van structureel 80 miljoen
euro beschikbaar gesteld voor centrale en/of uniforme toetsing in het primair
onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelaarberoepsonderwijs zodat de
leerwinst objectief getoetst kan worden. Incidenteel wordt in 2012 en 2013 10
miljoen euro minder beschikbaar gesteld. De middelen vanaf 2014 blijven
ongewijzigd.
* Het vorig kabinet heeft de maatschappelijke stage ingevoerd. Hiervoor is
structureel 55 miljoen euro beschikbaar. In de jaren 2012, 2013 en 2014
wordt dit bedrag verminderd met 10 miljoen euro per jaar. Vanaf 2015 is het
structurele bedrag van 55 miljoen euro weer beschikbaar.