Ingezonden persbericht
cid:image001.png@01CBC92E.2158FDF0
Persbericht
Zoetermeer, 13 april 2011
TLN: Energieplan EU stimuleert ontwikkeling alternatieve brandstoffen
De Europese Commissie (EC) heeft vandaag haar plannen gepresenteerd om de regelgeving op brandstofbelasting zoals accijnzen, te herzien. Met behulp van deze herziening wil de Commissie de ontwikkeling en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen op de lange termijn stimuleren. TLN ondersteunt het plan om het gebruik van rendabele alternatieve brandstoffen te versnellen, maar benadrukt dat de alternatieven nog beperkt zijn. Bovendien mag het accijnsplan voor het Nederlands wegvervoer niet leiden tot een kostenstijging als gevolg van hogere brandstofprijzen.
De EC streeft er naar om de CO2 uitstoot van het wegvervoer in 2050 met 60% te hebben teruggebracht. Om dit mogelijk te maken is het van groot belang dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt verminderd. De EC wil dit bereiken door de ontwikkeling in het gebruik van alternatieve vormen van brandstof te versnellen. Hiervoor is een nieuw accijnsbeleid vandaag gepresenteerd. Accijns zal in de toekomst worden berekend op basis van CO2 uitstoot en naar energiewaarde.
Geen verhoging in Nederland
De EU hanteert een accijnsminimum dat lidstaten verplicht om een bepaald minimum accijnsbedrag te heffen. Lidstaten mogen daar met hun heffing wel boven zitten. De accijns op diesel in Nederland ligt ongeveer 10 eurocent boven dit Europees minimum. Dit is een gemiddeld ten opzichte van andere lidstaten. TLN verwacht dat met de nieuwe regelgeving zoals die vandaag is gepresenteerd, het Europees minimum komende jaren met enkele centen omhoog zal gaan maar nog niet het Nederlandse niveau zal benaderen. De wijzigingen dragen dus wel bij aan de door TLN gewenste harmonisatie van accijns op transportbrandstoffen in de EU. TLN verwacht dat het ministerie van Financiën dus ook geen reden zal zien om de accijnzen op diesel in Nederland te verhogen.
Hernieuwbare brandstoffen
Op de korte termijn zijn er voor het wegvervoer nog geen volwaardige alternatieven beschikbaar voor diesel. Op de langere termijn zullen de toepassingsmogelijkheden van alternatieve brandstoffen winnen aan terrein. Met de nieuwe plannen speelt de EC hierop in door accijns te berekenen op basis van CO2 uitstoot en naar energiewaarde. Dat zal uiteindelijk een voordeel inhouden voor hernieuwbare brandstoffen ten opzichte van fossiele brandstoffen. Van groot belang is natuurlijk dat er voldoende groene transportbrandstoffen beschikbaar komen die ondernemers rendabel kunnen toepassen.