Mobihealth bespaart 40 miljoen dankzij betere trombosezorg
Persbericht van MobiHealth
Nederland telt 300.000 patiënten met chronische trombose. Complicaties
leiden o.a. tot hart- en herseninfarcten en onnodige ziekenhuisopnamen.
Behandeling van trombose is een hoog risicotherapie.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg is kritisch op de huidige
organisatie van de trombosezorg in Nederland. MobiHealth, spin-off van
de Universiteit Twente, gaat met de trombosedienst van de
Isala-klinieken Zwolle, de trombosezorg innoveren. Zij ontwikkelen een
dienst om risico's van trombosetherapie te beperken. Met uiteindelijk
minder kosten en minder ziekenhuisopnamen. In de gebruikelijke zorg
geven patiënten bloed af bij een prikpunt van hun trombosedienst of
thuis (40%). Na een groot aantal deelprocessen met veel verschillende
professionals rolt dagen later een medicatieschema op de deurmat van de
patiënt. Dat maakt de zorg duur en met al die schakels is er kans op
medicatiefouten. Goede medicatie is essentieel om complicaties te
voorkomen. Bloed mag niet te "dik" en niet te "dun" zijn.
Alternatief voor ambachtelijke trombosezorg is Internet zelfmanagement.
Patiënten meten thuis met een goede meter de stollingstijd van hun
bloed. Gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de trombosedienst.
Via een slim geautomatiseerd beslissingsprogramma krijgt 90% van de
patiënten direct een digitaal medicatieschema terug. Op dit moment
maken al 30.000 patiënten gebruik van een thuis meter. Meetgegevens
worden nu handmatig ingevoerd in de Internetpagina van de
trombosedienst. Patiënten maken zelf een doseerschema. Regelmatig kijkt
de trombosedienst of meetgegevens goed zijn ingevoerd en het
zelfgemaakte doseerschema klopt. Veel patiënten zien er tegen op dit
allemaal zelf te doen. Zijn bang fouten te maken. Gaan dan liever naar
de trombosedienst. Met het nieuwe systeem verwachten we dat 80.000
trombosepatiënten in aanmerking komen voor Internet zelfmanagement. Het
systeem is patiëntvriendelijk. Data reizen, patiënten blijven thuis.
Ambachtelijke deelprocessen bij de trombosedienst worden vervangen door
volautomatische overdracht bij de patiënt thuis. Dus minder fouten,
betere kwaliteit informatie en betere zorg. Het nieuwe systeem vergt
minder zorgprofessionals.
Is daarmee een oplossing voor het voorspelde personeelstekort in de
zorg. Door zelfmanagement blijven patiënten langer op hun
streefwaarden. Daarom treden minder complicaties op. Dat is
internationaal uitvoerig onderzocht en bewezen. Bij elkaar wordt met
deze nieuwe dienst jaarlijks 40 miljoen bespaard . De ogenschijnlijk
onbeduidende post postzegels levert al een besparing op van 7 ton.
Rekening is gehouden met extra kosten voor thuismeters en teststrips.
Lange termijn besparingen door minder beroertes, een van de duurste
ziektes, zijn niet meegeteld. Provincie Overijssel betaalt via subsidie
mee aan de ontwikkeling door dit innovatie consortium. De nieuwe dienst
wordt uitvoerig medisch en technisch getest voordat ze op de markt
komt. De Federatie van Nederlandse Trombosediensten en de
patiëntenvereniging van zelftesters zien de resultaten met
belangstelling tegemoet. Onderzoekers van de Isala-klinieken zullen
samen met het Zwolse bedrijf Dutch IT bij patiënten de
gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe dienst nagaan. Kennispoort Zwolle
en Health Valley speelden een belangrijke rol bij de tot stand koming
van dit initiatief.
Organisatie info:
MobiHealth
Informatie in te
winnen bij Peter Lems, directeur MobiHealth BV. E-mail: peter.lems@mobihealth.c
om of telefonisch: 0653908030.