Mobihealth bespaart 40 miljoen dankzij betere trombosezorg

Persbericht van MobiHealth

Nederland telt 300.000 patiënten met chronische trombose. Complicaties leiden o.a. tot hart- en herseninfarcten en onnodige ziekenhuisopnamen. Behandeling van trombose is een hoog risicotherapie.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg is kritisch op de huidige organisatie van de trombosezorg in Nederland. MobiHealth, spin-off van de Universiteit Twente, gaat met de trombosedienst van de Isala-klinieken Zwolle, de trombosezorg innoveren. Zij ontwikkelen een dienst om risico's van trombosetherapie te beperken. Met uiteindelijk minder kosten en minder ziekenhuisopnamen. In de gebruikelijke zorg geven patiënten bloed af bij een prikpunt van hun trombosedienst of thuis (40%). Na een groot aantal deelprocessen met veel verschillende professionals rolt dagen later een medicatieschema op de deurmat van de patiënt. Dat maakt de zorg duur en met al die schakels is er kans op medicatiefouten. Goede medicatie is essentieel om complicaties te voorkomen. Bloed mag niet te "dik" en niet te "dun" zijn.

Alternatief voor ambachtelijke trombosezorg is Internet zelfmanagement. Patiënten meten thuis met een goede meter de stollingstijd van hun bloed. Gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de trombosedienst. Via een slim geautomatiseerd beslissingsprogramma krijgt 90% van de patiënten direct een digitaal medicatieschema terug. Op dit moment maken al 30.000 patiënten gebruik van een thuis meter. Meetgegevens worden nu handmatig ingevoerd in de Internetpagina van de trombosedienst. Patiënten maken zelf een doseerschema. Regelmatig kijkt de trombosedienst of meetgegevens goed zijn ingevoerd en het zelfgemaakte doseerschema klopt. Veel patiënten zien er tegen op dit allemaal zelf te doen. Zijn bang fouten te maken. Gaan dan liever naar de trombosedienst. Met het nieuwe systeem verwachten we dat 80.000 trombosepatiënten in aanmerking komen voor Internet zelfmanagement. Het systeem is patiëntvriendelijk. Data reizen, patiënten blijven thuis. Ambachtelijke deelprocessen bij de trombosedienst worden vervangen door volautomatische overdracht bij de patiënt thuis. Dus minder fouten, betere kwaliteit informatie en betere zorg. Het nieuwe systeem vergt minder zorgprofessionals.

Is daarmee een oplossing voor het voorspelde personeelstekort in de zorg. Door zelfmanagement blijven patiënten langer op hun streefwaarden. Daarom treden minder complicaties op. Dat is internationaal uitvoerig onderzocht en bewezen. Bij elkaar wordt met deze nieuwe dienst jaarlijks 40 miljoen bespaard . De ogenschijnlijk onbeduidende post postzegels levert al een besparing op van 7 ton. Rekening is gehouden met extra kosten voor thuismeters en teststrips. Lange termijn besparingen door minder beroertes, een van de duurste ziektes, zijn niet meegeteld. Provincie Overijssel betaalt via subsidie mee aan de ontwikkeling door dit innovatie consortium. De nieuwe dienst wordt uitvoerig medisch en technisch getest voordat ze op de markt komt. De Federatie van Nederlandse Trombosediensten en de patiëntenvereniging van zelftesters zien de resultaten met belangstelling tegemoet. Onderzoekers van de Isala-klinieken zullen samen met het Zwolse bedrijf Dutch IT bij patiënten de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe dienst nagaan. Kennispoort Zwolle en Health Valley speelden een belangrijke rol bij de tot stand koming van dit initiatief.

Organisatie info:

MobiHealth

Informatie in te winnen bij Peter Lems, directeur MobiHealth BV. E-mail: peter.lems@mobihealth.c om of telefonisch: 0653908030.