Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Huisartsenpraktijken verbeteren kwaliteit samen met patiënt
13 april 2011
Tien huisartsenpraktijken in Noord-Holland en Overijssel & Drenthe
hebben met het doorlopen van het traject Door Cliënten Bekeken (DCB)
samen met hun patiënten in kaart gebracht wat ze vinden van hun
dienstverlening. Zij ontvingen hiervoor het DCB-certificaat.
Patiënten waren over het algemeen tevreden over de praktijken, die
deelnemen aan de module Pluspraktijk van Zilveren Kruis Achmea. Met de
verbeterpunten die de patiënten aandragen gaan de huisartsen met hun
assistenten als team voortvarend aan de slag. Verbeteren kan immers
altijd!
Een avondspreekuur, betere bereikbaarheid per email, geen pauzes meer
tussen de middag en een betere bewegwijzering door het telefonische
keuzemenu. Dat zijn een paar onderdelen waaraan gewerkt gaat worden
door de huisartsenpraktijken in Noord-Holland en Overijssel & Drenthe.
Dit allemaal om de (telefonische) bereikbaarheid van de praktijken in
beide regio's te verbeteren. Patiënten vinden dit een belangrijk
speerpunt; `t DCB traject maakt dit zichtbaar.
De huisartspraktijken zijn enthousiast over de methode. Er is vanuit de
medewerkers veel draagvlak om aan de pilot mee te doen en het werd erg
op prijs gesteld dat er ruimte was om met de praktijken onderling
ervaringen uit te wisselen. Ook het patiëntenpanel werd zowel door de
huisartsen en de patiënten als een nuttig onderdeel van het traject
gezien.
Met inmiddels 70 geïnteresseerde praktijken op de wachtlijst gaan ARGO
Rijksuniversiteit Groningen BV, medeontwikkelaar en uitvoerder van het
traject, en de NPCF samen met Zilveren Kruis Achmea dit voorjaar werken
aan brede implementatie van `Door Cliënten Bekeken voor
Huisartsenpraktijken'.