Duits-Nederlandse Handelskamer
Nederland wil meer samenwerking bij dienstverlening
Berlijn, 13 april 2011
Nederland wil op het gebied van dienstverlening intensiever gaan
samenwerken met Duitsland. Alleen door het afbouwen van
markthindernissen en een eenvoudiger toegang tot de aangrenzende
arbeidsmarkt kunnen beide landen hun groei op de dienstverleningsmarkt
voortzetten, zei minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Maxime Verhagen woensdag ter gelegenheid van een ondernemersforum van
de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Berlijn. Het evenement vond
plaats in het kader van het staatsbezoek van koningin Beatrix aan
Duitsland.
Op Europees niveau zou de economie door verbeterde marktvoorwaarden met
ongeveer 140 miljard euro kunnen groeien, zo vervolgde Verhagen.
Nederland wil daarom meer dan ooit met Duitse ondernemingen, overheden
en onderzoeksinstituten samenwerken. Verhagen noemde als voorbeeld de
samenwerking met de deelstaat Noordrijn-Westfalen op het gebied van
elektromobiliteit. Ook digitale koppeling is een bestanddeel van de
toekomstige strategie.
Verschillende Nederlandse dienstverleners maakten van het forum gebruik
om zich aan Duitse zakenpartners voor te stellen. In 2010 importeerde
Duitsland dienstverleningen ter waarde van meer dan tien miljard euro
uit Nederland. Tegelijkertijd exporteerde de Bondsrepubliek diensten
ter waarde van meer dan zes miljard euro. "Dat zijn indrukwekkende
getallen, maar er is nog ruimte voor verbetering", aldus
DNHK-voorzitter Dick de Boer. Nederland is de op één na belangrijkste
handelspartner van Duitsland. Veel Nederlandse dienstverleners zijn in
Duitsland marktleider, zoals de online-bank ING-DiBa, uitzendbureau
Randstad en musicalorganisator Stage Entertainment (VandenEnde).
Voor een klein land als Nederland bestaat er geen alternatief voor
export, benadrukte Bernard Wientjes, directeur van
werkgeversorganisatie VNO-NCW, tegenover de meer dan 130 toehoorders
van het forum, waar verschillende vertegenwoordigers van grote
ondernemingen hun opwachting maakten. "Dat betekent ook dat we juist de
relatie met ons belangrijkste partnerland Duitsland moeten
onderhouden," aldus Wientjes. Hij juichte het toe dat de Nederlandse
delegatie van het staatsbezoek ook talrijke ondernemers telde.
"Nederlanders bezitten de bijzondere eigenschap hun eigen
succesformules kritisch te bekijken en zich op hun doelmarkten geheel
aan de behoeften van hun klanten aldaar aan te passen. Dat is het
geheim van hun internationale succes", benadrukte Wientjes.
Stage Entertainment heeft de helft van zijn 4.000 medewerkers in
Duitsland in dienst, waarvan alleen al 1.000 in Hamburg. "Wij hebben
van Hamburg de op twee na grootste musicalstad ter wereld gemaakt",
aldus Stage-CEO Henk Kivits. Musicals als `Tarzan', `The lion king' en
`The phantom of the opera' genieten in Duitsland een cultstatus.
Onlangs startte de Berlijnse musical `Hinterm Horizont' met muziek van
Udo Lindenberg - een show die heel bewust op de couleur locale
inspeelt.
Ook andere Nederlandse dienstverleners geven hun Duitse klanten een
vertrouwd gevoel. Zo gebruikt ING DiBa in zijn imagecampagne de slogan
`DiBa und Du'. Niet alleen de klanten moeten zich hierdoor bij de bank
thuisvoelen, het moet ook de medewerkers motiveren. "Juist voor een
dienstverlener is de identificatie van de medewerkers met het bedrijf
heel belangrijk om het product op een geloofwaardige manier op de klant
over te kunnen brengen", aldus Roland Boekhout, CEO van ING DiBa. "Niet
voor niets zijn wij inmiddels de meest geliefde bank van Duitsland".
Dat is voor een uitzendbureau als Randstad moeilijker. "Wij zijn er in
ieder geval heel blij mee dat Duitsland nu een minimumloon in de
uitzendbranche invoert", aldus Randstad-CEO Ben Noteboom. Dat zou er
volgens hem toe kunnen bijdragen dat de maatschappelijke acceptatie van
uitzendwerk ook in de Bondsrepubliek toeneemt. Op dit moment bestaat
slechts 2,5 procent van het arbeidsaanbod in Duitsland uit uitzendwerk.
Hier ligt dus nog een groot potentieel. De integratie van de Europese
arbeidsmarkt zal in Duitsland dan ook tot meer flexibiliteit leiden.Een
nauwere samenwerking tussen beide landen is van groot belang, daar
waren alle sprekers het over eens. "Wij exporteren 25 procent van onze
goederen en 13 procent van onze diensten naar Duitsland", aldus
Noteboom. "Nederland is succesvol omdat Duitsland succesvol is. Bedankt
Duitsland!"